البوست ده مرسل بواسطة أختنا الفاضله صبرنى يا رب مشاركة منها فى موضوع طرح بالمدونه و أثار الكثير من الجدل .. الحقيقه هو موضوع أختلفت فيه الآراء و تضاربت بشده و من الضرورى أن نعرض برضو رأى الفقهاء فيه .. شكرا يا أم خالد على مجهودك و بارك الله فيكى ..
****************************************
الحقيقه انا طلب مني الاخ عمرو بدر انى اكتب بوست عن العاده السريه من منظور دينى
لانه يرتبط بالبوست الي الاستاذ عمرو كتبه فى مدونة بعبعه
فانا الحقيقه بقالي كام يوم باشتغل فى الموضوع ده وده الى وصلت له
الحقيقه العاده السريه عموما سواءا للجنسين
عشان نناقش حكم العاده السريه شرعا
انا لازم اكون امينه واقولكم الاحكام الى قابلتنى فى بحثى عن الموضوع وهما ثلاث اراء
الاول هو ان العاده السريه حرام تماما
استنادا للايه دي
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ
إِلاَّ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ
فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ
حد بيقولي ايه الى جاب دي للعاده السريه ؟؟
اقولكم هما استندوا هنا الى عبارة
فمن ابتغى وراء ذلك فأولئك هم العادون
يعنى اعتبار ان العاده السريه هنا تبع ما وراء ذلك
وعليه اي حاجه غير الازواج وما ملكت فان ده يعتبر ما وراء ذلك ويبقى حرام
الرأي التاني :
بيقول ا بدا هى مش حرام دي مسكوت عنها
بمعنى ان الرسول عليه الصلاة والسلام لما ابو هريره سأله عن الاستمناء(الى هو العاده السريه ) فلم ينهيه عنها ولكن قاله الحديث الآتي :
يا معشر الشباب ! من استطاع منكم الباءة فليتزوج . فإنه أغض للبصر ، وأحصن للفرج . ومن لم يستطع فعليه بالصوم . فإنه له وجاء
الراوي: عبدالله بن مسعود المحدث: مسلم - المصدر: المسند الصحيح - الصفحة أو الرقم: 1400خلاصة الدرجة: صحيح
وبالنسبه للايه السابقه فقالوا لا المقصود بها مش العاده السريه طبعا ولكن المقصود بها اي نساء اخريات غير الزوجات وما ملكت لان الكلام هنا على حفظ الفرج
وبكده مافيش نص تحريمى ومافيش معنى لتحريم العاده السريه
انا بقى الحقيقه قريت أراء كتير وسطيه والحقيقه وصلت لراي وسطي محترم جدا وعاقل جدا ومن وجهة نظري مظبوط
الراي الثالث :
بيقول ان العاده السريه مش حرام وانها مسكوت عنها وان الرسول تعمد انه ما يحرمهاش ولكن نفس الوقت ما حللهاش ودى حكمة منه ومن ربنا عز وجل
ليه لان العاده السريه تحريمها صعب خصوصا للشباب لان قد لا يستطيع الباءه (امكانيات الزواج يعنى ) وقد يكون اللجوء للعاده السريه من مبدأ درأ الضرر وفى نفس الوقت تحريمها قد يجعل فيها اسراف وهنا تكون المشكله.
وعلميا ان الشاب بيكون نتيجة لانه بيتعرض لاثاره من اي نوع فبيكون عنده انتاج للسائل المنوي لازم يتخلص منه وده بيحصل طبيعى بالاحتلام لو ما حصلش بالاحتلام
ولو حصل اثاره متعدده دون اشباع بتسبب الم جامد جدا للرجل وتسبب فى التهابات ومشاكل صحيه كتير مش مجالها هنا دلوقتي
وعليه يكون اللجوء للعاده السريه هنا لدرأ الضرر
اذن باقول ان العاده السريه فى حال ان الشخص يلجأ لها بدون اسراف دى مش حرام ولا حاجه
لكن الاسراف طبيا غلط زي ما الاسراف عموما فى كل حاجه غلط واي حاجه تضر الشخص وصحته فهي طبعا حرام
قريت مره حديث بيقول ناكح يده كانه نكح امه او حاجه كده !!!!
الحقيقه انا دورت عليه ما لقيتش عنه اي حاجه تماما ولا حديث ابدا بالمعنى ده
وفى حاجات كتير بتتقال فى موضوع العاده السريه كخرافات الحقيقه
خلاصة القول عشان لو حد تاه مني
العاده السريه الراي الوسطي لها هى انها مش حرام دون اسراف فى الامر خصوصا لدرأ الضرر
اتمنى اكون افدتكم
لانه يرتبط بالبوست الي الاستاذ عمرو كتبه فى مدونة بعبعه
فانا الحقيقه بقالي كام يوم باشتغل فى الموضوع ده وده الى وصلت له
الحقيقه العاده السريه عموما سواءا للجنسين
عشان نناقش حكم العاده السريه شرعا
انا لازم اكون امينه واقولكم الاحكام الى قابلتنى فى بحثى عن الموضوع وهما ثلاث اراء
الاول هو ان العاده السريه حرام تماما
استنادا للايه دي
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ
إِلاَّ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ
فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ
حد بيقولي ايه الى جاب دي للعاده السريه ؟؟
اقولكم هما استندوا هنا الى عبارة
فمن ابتغى وراء ذلك فأولئك هم العادون
يعنى اعتبار ان العاده السريه هنا تبع ما وراء ذلك
وعليه اي حاجه غير الازواج وما ملكت فان ده يعتبر ما وراء ذلك ويبقى حرام
الرأي التاني :
بيقول ا بدا هى مش حرام دي مسكوت عنها
بمعنى ان الرسول عليه الصلاة والسلام لما ابو هريره سأله عن الاستمناء(الى هو العاده السريه ) فلم ينهيه عنها ولكن قاله الحديث الآتي :
يا معشر الشباب ! من استطاع منكم الباءة فليتزوج . فإنه أغض للبصر ، وأحصن للفرج . ومن لم يستطع فعليه بالصوم . فإنه له وجاء
الراوي: عبدالله بن مسعود المحدث: مسلم - المصدر: المسند الصحيح - الصفحة أو الرقم: 1400خلاصة الدرجة: صحيح
وبالنسبه للايه السابقه فقالوا لا المقصود بها مش العاده السريه طبعا ولكن المقصود بها اي نساء اخريات غير الزوجات وما ملكت لان الكلام هنا على حفظ الفرج
وبكده مافيش نص تحريمى ومافيش معنى لتحريم العاده السريه
انا بقى الحقيقه قريت أراء كتير وسطيه والحقيقه وصلت لراي وسطي محترم جدا وعاقل جدا ومن وجهة نظري مظبوط
الراي الثالث :
بيقول ان العاده السريه مش حرام وانها مسكوت عنها وان الرسول تعمد انه ما يحرمهاش ولكن نفس الوقت ما حللهاش ودى حكمة منه ومن ربنا عز وجل
ليه لان العاده السريه تحريمها صعب خصوصا للشباب لان قد لا يستطيع الباءه (امكانيات الزواج يعنى ) وقد يكون اللجوء للعاده السريه من مبدأ درأ الضرر وفى نفس الوقت تحريمها قد يجعل فيها اسراف وهنا تكون المشكله.
وعلميا ان الشاب بيكون نتيجة لانه بيتعرض لاثاره من اي نوع فبيكون عنده انتاج للسائل المنوي لازم يتخلص منه وده بيحصل طبيعى بالاحتلام لو ما حصلش بالاحتلام
ولو حصل اثاره متعدده دون اشباع بتسبب الم جامد جدا للرجل وتسبب فى التهابات ومشاكل صحيه كتير مش مجالها هنا دلوقتي
وعليه يكون اللجوء للعاده السريه هنا لدرأ الضرر
اذن باقول ان العاده السريه فى حال ان الشخص يلجأ لها بدون اسراف دى مش حرام ولا حاجه
لكن الاسراف طبيا غلط زي ما الاسراف عموما فى كل حاجه غلط واي حاجه تضر الشخص وصحته فهي طبعا حرام
قريت مره حديث بيقول ناكح يده كانه نكح امه او حاجه كده !!!!
الحقيقه انا دورت عليه ما لقيتش عنه اي حاجه تماما ولا حديث ابدا بالمعنى ده
وفى حاجات كتير بتتقال فى موضوع العاده السريه كخرافات الحقيقه
خلاصة القول عشان لو حد تاه مني
العاده السريه الراي الوسطي لها هى انها مش حرام دون اسراف فى الامر خصوصا لدرأ الضرر
اتمنى اكون افدتكم
هناك 53 تعليقًا:
السلام عليكم
الموضوع جميل
ولكن كنت أري أن تتحدثي فيه عن الجوانب المتعددة ( سواء الحسنة والسيئة للعادة السرية) للجنسين
هو الرأي المعتدل كويس
ولكن أكيد له ضوابطه
موضوع العادة السرية ده موضوع شائك فعلا
وشكرا لصبصب على الآراء اللي عرضتها
وربنا يعف كل رجال ونساء المسلمين بالحلال الخالص الصافي اللي يخلو تماما من الشبهات
وخلاصة الأمر جيت اسلم على بعبة وعمرو وصبصب وربنا ينور عقولكم كمان وكمان
تحياتي
مشكووووورة ياحبيبتي عالموضوع والجوانب الدينية الي ذكرتيها
بس لو جيتي لرأيي انا بحس انه العادة السرية تحمي الشباب من الوقوع بالزنا لكن بدون اكثار طبعا
لكن بالنسبة للبنات بحسها مش مقبولة خالص والدليل **هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ
إِلاَّ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ **
الموضوع شاك فعلا وربنا يحمي بنات وشباب المسلمين
على فكرة انا رديت عالبوست السابق وسوري عالتاخير
الف شكر استاذ عمرو
احب اعرفكو ان كل البنات بيعملو العاده السريه و بنات بيعملوها بفرشة السنان الى بالبطاريه كمان و الله
و مهمن قلتو حرام و لا عيب عمرهم ما حيبطلوها يبقى الاحسن تجوزوهم و تريحوهم
انا عن نفسى باعمل العاده السريه كل يوم و مش يتفع ابطلها لانى على طول عوزاها و بحس بالهياج كل ما رجل يكلمنى
طب اعمل ايه غيرها؟؟؟؟
خلاص تعبت و مش قادره اعمل غيرها
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا احب اشكر الأخت صبرنى على هذا العرض المتوازن
لكن انا كان ليا بعض الاستفسارات:
ِA-من ناحية الشرع:
1-الاية المذكورة وهى(وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (5) إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (6) فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ)
2-قول الله تعالى( وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لا يَجِدُونَ نِكَاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ)
3-وده الحديث منقولا من صحيح مسلم ومش لاقى ان النبى صلى الله عليه وسلم سئل عن الاستمناء: [ 1400 ] حدثنا عثمان بن أبي شيبة حدثنا جرير عن الأعمش عن إبراهيم عن علقمة قال إني لأمشي مع عبد الله بن مسعود بمنى إذ لقيه عثمان بن عفان فقال هلم يا أبا عبد الرحمن قال فاستخلاه فلما رأى عبد الله أن ليست له حاجة قال قال لي تعال يا علقمة قال فجئت فقال له عثمان ألا نزوجك يا أبا عبد الرحمن جارية بكرا لعله يرجع إليك من نفسك ما كنت تعهد فقال عبد الله لئن قلت ذاك فذكر بمثل حديث أبي معاوية
وأعتقد ان الاستمناء اسهل من الصوم ومع ذلك لم يرشدنا اليه النبى صلى الله عليه وسلم وهو بالمؤمنين رؤوف رحيم
4-قول ابن عباس -رضى الله عنه- عن الاستمناء أن نكاح الاماء خير منه وهو خير من الزنا
وقد قال الله تعالى:وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ مِنْ فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
فلو كان الصبر عن نكاح الاماء خير فمن الاولى ان نصبر عن الاستمناء
5-ما هو حد الاسراف عند من اباح الاستمناء خصوصا ان العلم يقول بأن فترة الجموح عند الشباب لا تتجاوز الساعات وبعدها تعود اليه شهوته؟؟
6-وهو سؤال أوجهه لكل من ذهب الى هذا الرأى ....تخيل أن ابنك يمارس هذه العادة "المباحة" -عافانا الله واياكم- أمام عينيك ...هل تستطيع تحمل ذلك؟؟أم ماذا سيكون رد فعلك؟؟؟
7-بعيدا عن الاراء المجردة من الواقع اقول ما حكم العادة السرية مع العلم ان:
*من يمارس هذه العادة يستلزم ذلك منه مشاهدة ما يثير شهوته كالافلام الاباحية وقد أمرنا بغض البصر؟؟؟
*ان من يمارس هذه العادة لا يكتفى -عادة- بمرة واحدة فى اليوم؟؟
*أن من يمارسون هذه العادة يشتكون من انهم يمارسونها أحيانا مرتين متتاليتين فى نفس الوقت مما يدل على انها لا تطفئ نار الشهوة؟؟
*أن من يمارسون هذه العادة يشتكون من ضعف البدن وضعف الايمان والتعذيب النفسى الناتج عن تأنيب الضمير ولوم النفس خصوصا مع تكرار تضييعهم للصلوات فى اوقاتها وكذلك فساد صومهم بسبب هذه العادة القبيحة؟؟؟
اعتقد بعد هذا الكلام انه يجب التفكير كثيرا قبل ان نقول انها مباحة فى غير اسراف (الشرط الذى لا يتحقق عادة)
تحياتى
الأخت الفاضلة صبرنى
شكرا جزيلا على هذا العرض الرائع للأدلة الشرعية مرفقه بسندالأحاديث الشريفة
على الاقل دعونا نتفق انه ليس هناك فى القران الكريم او السنة الشريفة حكم صريح للعادة سلبااو ايجابا
واعتقد ان الاصل فى الاشياء الإباحة
بخصوص الاية الكريمة( هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ
)فهى حسب مفهومى تتعلق بتحربم الزنا
وهى خاصة بالمؤمنين رجال ونساء و إذا اختص بها جنس سيكون الرجال لأن الاية تنتهى بماملكت ايمانكم وهو حكم خاص بالرجال
الاخ العزيز بنجواتى
انا شايف ان الشباب دلوقتى مش لاقين حتى الاماء لكى يتزوجوهم
وما هو الداعى ان نتخيل ان اولادنا سيمارسوا العادة فى العلن امامنا لأنها مباحة طيب ليه منتخيلش ان اولادنا المتزوجين سيمارسوا الجماع المباح امامنا ايضا
ليس كل مباح هو علنى لأنه هناك عورات
العادة السرية اقدم تاريخيا من الأفلام الابحاية وهى تعتمد فى الاساس على التخيل
اما بالنسبة لتأنيب الضمير فهو نابع عن الاسلوب الذى نعالح به العادة السرية عند المراهقين من التخويف والترهيب (هل تتخيلون عندما يسمع مراهق الحديث المختلق عن ان ناكح يده كناكح أمه او انه احد الملعونين السبعة المطرودين من رحمة الله )
تحياتى
الاخ الفاضل أو الاخت الفاضلة غير معرف:
1-اكشف عن هويتك ما دمت تدافع عن شئ "مباح" وتصحح مفاهيم خاطئة
2-والشباب لو مش لاقى الاماء زى ما بتقول كده اعتقد انه يقدر يصوم حيث ان:
*الصوم عبادة تقوى الايمان و تزيد الخشية من الله و تكسب العبد التقوى
*عدد ساعات الصوم اكبر من عدد ساعات الجموح التى تحدثت عنها
فأنا شايف ان اللى بيمارس العادة السرية بدلا من الصوم بالظبط زى الذين يستبدلون الذى هو أدنى بالذى هو خير
3-برضه حضرتك ما حطتش ضابط لمسألة الاسراف اللى بتتكلم عنه...يعنى اللى بيمارسها مرتين فى اليوم ده حكمه ايه؟؟واللى بيمارسها مرة فى اليوم؟؟واللى مرة فى الاسبوع؟؟
4-اما عن مسألة الاعلان فأنا عاوز حضرتك تتخيل انك أب وبالصدفة تأكدت ان ابنك بيمارس العادة السرية ...هيكون تصرفك ازاى ساعتها؟؟؟
ثم ان كل الآباء بيدخلوا مع ابنائهم عند دكتور المسالك وبيحضروا الكشف معاهم من غير حرج ...عاوزين نعرف رأى الاباء دول بقى ايه؟؟
5-وأخيرا أقول لو ان الادلة المذكورة لم تذكر هذه العادة بشكل صريح يبقى الموضوع محل نظر من العلماء وعلى اساس المصالح والمفاسد هيكون الحكم...
وساعتها هيكون الاستمناء حرام بسبب لوازمه اثناء الممارسة وبسبب توابعه بعد الانتهاء من الممارسة
وانا شايف ان حضراتكم بتنقلوا صورة عن شاب او فتاه بيمارس العادة دى كل اسبوع مرة او مرتين ولا يصاحب ذلك مشاهدة لاى افلام او صور ...
ولذلك هنقل لحضراتكم ردود من من يمارسون هذه العادة ونشوف الكيفية اللى بيمارسوا بيها هذه العادة:
* غير معرف يقول...
ياناس الحقوني العاده السريه ذبحتني
انا لي 7 سنين امارس العاده السريه ..
وكنت امارسها كل يوم جمعه اما كل مره امارسها امارس بعدها مره الى الان وصلت امارس العاده السريه 6 مرات باليوم او 8 مرات باليوم
لحد مااقدر انام على ظهري من كثر الالم وماصرت اصلي لان طول وقتي وانا نجس
*****************************
الاخ العزيز بنجاواتى
بالنسبة لنقطة انى غير معرف : يهيئ إلي انى كنت اكتب بضمير المذكر
نحن لسنا فى محفل علم حيث جميع الحضور يعرف مقدار بعضهم البعض و يتنابزون الحجج العلمية
بالنسبة للاسم فانا ارى ان اغلب مرتادى المدونة بأسماء مستعارة او غير معرفين وهذا لا يعيب المدونة ومن الجائز انه يزيل الحرج اثناء طرح الافكار للمناقشة فدعنا من الاسماء ولنناقش الافكار
انى اعلم من مدونتك ان سيادتكم فى نهائى طب او اصبحت طبيب
وهذا يطمئنى انك تملك القدرة على الوصول للحقائق العلمية بجانب الفقهية
2) بالنسبة لخيار الصيام فانا لم امنعه لكنه خاضع للإرادة لمن يريد فإذا راى انه يمتلك من الايمان والعزيمة ما يجعله يصوم الدهر عن ايمان وفهم لمغزى الصيام بدون احساس بالضغط او الكبت فمرحا له
لكن ما اراه ان الحال الان اصبح اكثر صعوبة من زمن الرسول عليه الصلاة والسلام ولا اعتقد ان مشكلة العنوسة كانت بمثل ما نراه الان بحيث يمكن ان يصل الشاب إلى سن 35 او ال 40 بدون قدرة على الزواج والفتاة إلى سن ال 30 او 35 بدون زواج ايضا
اعتقد ان سن العنوسة فى زمن الرسول عليه الصلاة والسلام كانت عندما يتخطى الفرد سن 18 بدون زواج مع توافر بدائل غير متاحة حاليا مثل ملك اليمين و زواج الاماء
3) بالنسبة للأسراف فالاسراف لا يقاس بالعدد بل يقاس بالتاثير
فعندما يذهب زوج للطبيب يشتكى إليه انه دائم الجماع فليس العبرة ما إذا ماكان يجامع 4 مرات يوميا او 10 مرات العبرة فى تاثير هذا العدد على حياته ومعاشه وعلى زوجتة ايضا فى هذه الحالة
هل يترك عمله لكى يجامع هلى يترك الصلاة هلى يترك الصوم هى يؤذى زوجته
إذا كان يقوم باى من هذه الافعال فهو مدمن للجنس ويحتاج إلى تدخل طبى للعلاج من هذه الحالة
كذلك المراهق هل العادة كما تقول تؤثر على حياته سلبا هل تسلبه صلاته او صيامه مذاكرته او ممارسته للرياضة
حتى لو كان هذا يحدث من ممارسة واحدة فى اليوم فهو ادمان اما إذا كانت غير مؤثرة فى حياته سلبا حتى لو ذاد العدد فهى ليست ادمان
الادمان هنا سلوكى و ليس عضويا
4 ) ماذا افعل كاب عندما اكتشف ان إبنى المراهق يمارس العادة اولا هناك اكثر من نقطة توضع فى الاعتبار من اهمها سن الابن ومدى ملاحظتى للتاثير الذى يطرا على حياته
فى بعض الاحيان يكتشف المراهق العادة فى سن لم يمتلك وقتها القدرة على التعامل الرشيد مع العادة وفى هذه الحالة يحتاج إلى مساعدة الاهل للتقويم
وايضا لو لاحظت ان العادة اثرت سلبا على حياتة او تصرفاته وفى هذه الحالة ساتدخل
هل المراهق فى بحث مستمر عن وسائل لأثارة غرائزه وبالتالى العادة ام ان العادة هى رد فعل تلقائى لمؤثرات داخلية وخارجية
كيف ساتدخل هل ساتدخل مخوفا مرهبا او معاقبا ؟ لا
ساتدخل شارحا لطبيعة التغيرات التى تحدث فى هذا السن وكيفية التعامل الواعى مع هذه التغيرات حتى لا تؤثر عليه سلبا سأتدخل ناصحا بانه فى فترة بناء الشخصية ويحتاج إلى الاهتمام بكل جوانب شخصيته وليس فقط جانب الاثارة
إذا لم اجد اى تأثيرات سلبية ساحترم خصوصيته
5 ) جيد جدا انا تقول ان حرمة العادة ستقوم حسب المصالح والمفاسد
بصفتك طبيب واعد هل وجدت فى مرجع طبى او دورية علمية اى تاثير سلبى للعادة السرية الا تعتبر الان جزء من التطور الجنسى للمراهق
هل العادة السرية تعتبر مرض يجب علاجة
إذا وجدت مرجع مخالف برجاء كتابته لكى نستفيد جميعا
نحن لا نرسم وجهة نظر وردية عن العادة ولا نشجع عليها ( أريد ان اعرف من نحن لانى فرد)
فقط نريد تعامل عقلانى وواقعى مع رد فعل جنسى يمارسة اكثر من 90% من الذكور فى سن المراهقة و 40 % من الاناث
بالنسبة للحالة المذكورة
مع انى فى بعض الاحيان اشك ان بعض هذه الحالات تكتب من اجل التخويف والترهيب
لكم فى حال وجود هذه الحالة بهذا الشكل الذى انا مؤمن تماما انه غير معمم او منتشر لمراهق يترك حياته تماما وتفرغ للعادة
فيجب عرض على المراهق على طبيب نفسى متخصص لعلاجه من حالة ادمان الجنس و هذا ايضا سيكون رد فعلى لو كتبت حالة عن رجل متزوج ذبحه الجماع الذى يمارسه 8 مرات يوميا
مع خالص تقديرى
اسف للتطويل فانا لا أمتلك ناصية الكتابة وبالتالى لا أمتلك قدرة الإختصار
أشكرك يا بعبعه أنتى و أستاذ عمرو و طبعا الحبوبه صبرنى يا رب على هذا البوست الرائع و المدونه الجميله
قبل أن أبدأ بشرح مشكلتي، أود أن أنوه إلى أني أقول كل شيء تقريباً، وآسفة لو ذكرت ألفاظاً مخلة بالآداب، لكن هدفي أن تساعدوني وتجدوا لي حلاً.
مشكلتي هي العادة السرية؛ كنت أمارسها لما كنت صغيرة، والسبب تعرضت لتحرشات جنسية من أبن عمتي وجدي -الله يرحمه- و سواق بابا، ومدرسة أيضاً و كأن جمال الطفلة بيكون سبب لعذابها. الحمد لله كلها كانت تحرشات من خارج الجسم، يعني قبلات، لكن أبن عمتي علمنى أمص قضيبه، لكن وقتها لم أكن أدرك وأستوعب ذلك، وعندما عرف أهلي بالآمر لم يفعلوا لي شيئاً، ويعرفون أن جدي رحمه الله تحرش بي.
من بعد هذه التحرشات التي تعرضت لها بدأت بالعادة السرية، كنت أمارسها أمام أخواتي، ومرة رأتني أمي فهددتني بالكبريت من باب التخويف، لكن دون فائدة. أكملت وتحرشت ببنت عمتي بسن المراهقة، مجرد قبلات، بدون ما أعرف أن هذا تحرشاً، وتحرشت بابن بنت خالتي... يا رب سامحني.
في سن 15 التزمت وتركت الأغاني وصرت أقرأ القرآن وأسمع أشرطة محاضرات، ومرة من المرات كنت أسمع شريطاً اسمه "قلوب زائغة" -أنصحكم بسماعه- يتحدث عن أنواع الجنس المحرم من زنا ولواط وسحاق و"عادة سرية"، فشكيت لأبي لأعرف معنى العادة السرية وبعدما فهمت أنها ما أفعل وأنها محرمة بدأت المعركة والصراع وبذل الجهد على تركها. في البداية أحسست بصعوبة تركها، لم أقدر لأني اعتدت عليها وأمارسها عندما أرى مقطعاً محرماً، أو أتعمد مشاهدة شيء مخل ، يا رب سامحني.
ورويداً رويداً، لما صار عمري 16، وفي وقت المدرسة وقبل شهر رمضان، تمكنت من تركها مدة طويلة، مرة تقريباً أكثر من 6 شهور، ومرة كنت أمشي وكنت واقفة على طرف السرير والتصق فرجي فجأة وأحسست بقليل من المتعة، وفألتصق أكثر وأضغط وأضغط عليه حتى أحسست برعشة وأنزلت، بعدها بكيت وندمت أشد الندم، وبعدها تركتها لمدة طويلة لأعود إليها. الحمد لله أحسن مما سبق، يعني بين فترة وفترة، في أني كنت أمارسها سابقاً عدة مرات في اليوم، وهكذا بالتدريج. الآن أنا عمري 24، وللأسف ما زلت أمارسها لكن ليس دائماً، يعني في لحظة ضعف، وأكثر شيء أضعف حين أكون وحدي في الغرفة وأتخيل المشاهد الجنسية وأمارس وبعدها أندم وأبكي بحرقة شديدة، وأقرأ القصص الجنسية المنوعة سواء جنس بين رجل وامرأة أو المثلية الجنسية.
وأكتفي بهذا القدر، وآسفة تكلمت فصحى وعامية. الحمد لله لم أدخل شيئاً بفتحة الفرج أو الشرج، مجرد لمس من فوق ملابسي، ونادراً أنا عارية. لا أحد يعرف أني أمارسها إلا صديقتي، ومحتارة أأقول لماما وأختي أم أسكت والله يستر علي؟ أنا أعتمد على الله ثم عليكم لتساعدوني لأن مللـت وتعبت من ممارستها
و شكرا لبعبعه و أستاذ عمرو لأعطائنا الفرصة للحديث عن مشاكلنا.
الأخت مدونة
انتى بدأتى رسالتك بان مشكلتك هى العادة
وبعد ان قرأت الرسالة وجدت اخف ما فيها هى العادة
هل يعقل ان تحرش الجميع بكى من اول السائق حتى جدك كل هذا من توافه الامور
هل تحرشك بأأطفال العائلة توافه
واصبحت المشكلة هى العادة
والشيخ فى الكاسيت الذى يجمع ما بين الزنا واللواط والعادة فى ذنب واحد
هل الزنا والعادة ندان حتى عند اكثر الشيوخ تطرفا
قراءة القصص الجنسية حرام بلا خلاف عليها
رؤوية الكليبات الجنسية حرام بلا خلاف عليها
كل هذا غير مهم
لكن العادة التى اخنلف عليها الفقهاء
(واختلاف الفقهاء رحمة) اصبحت هى الذنب الذى لا يطاق
لا اتخيل ان كل ما مر بك فى طفولتك قد جعل نفسيتك سليمة
حسب كلامك انتى تمارس العادة كل شهور وبدافع قهرى
ليس هناك شبهة اسراف
لو اردتى ان تبكى فإبكى على أنتهاك طفلة
ابكى على انتهاك المحارم
ابكى على الاهل الذين علموا و لو يفعلوا شيئا
ابكى على قراءة القصص الجنسية و رؤية الكليبات الجنسية
وإذا تبقى فى عينك دموع فوفريها فالعادة لا تحتاج المزيد
ربنا يعافيكى
بنجاواتى
عاوزه ارد عليك لو سمحت
الواضح انك بتصدر احكام شكليه بدون تعمق فى الموضوع
حضرتك بتحرم و بتنهى عن ممارسة العاده السريه من غير حضرتك ما تراعى الحاجه الملحه لها عند البنات و الصبيان و اللى من غيرها ممكن يقعوا فى الحرام و يرتكبوا الفحشاء خاصة مع سهولته حاليا
يا دكتور الحكايه مش بالتعقيد اللى حضرتك بتتكلم بيها كده و مش عيب ان الانسان يفرغ رغباته المكبوته من غير اسراف زى ما صبرنى يا رب بتقول لان فعلا خير الامور الوسط و زى ما قالك الغير معرف اضرارها مش بتتحسب بعدد مرات ممارستها و لكن فى تاثيرها السلبى على الشخص
لو ربنا قواك انت شخصيا و عفك عن ممارستها فيا ريت تقولنا عملت ايه علشان توصل لده
متشكره لحضرتك و ىسفه على التطويل
أنا مش فاهم ليه الدوشة ديه ...وهل الشعور له ضوابط ؟؟؟
الكل كما رأيت لديه شعور أهتمام بالعادة السرية ( وإلا ما سبب وجوده هنا بهذا البوست ؟؟؟ ) ولكن يخجل من التصريح !
هذه الحياة كانت هكذا وتستمر هكذا .. وشعور الجنس ليس له قوانين ولا معايير .
وشكراً لكم
السلام عليكم
فى البداية احب اشكركم على الحوار الهادئ ده وانا سعيد جدا بانه يكون بينا حوار كهذا
بعد كده عايز اسأل سؤال واحد كان المفروض يكون أول سؤال نفكر فيه:
هو ليه الشاب أو الفتاة بيمارسوا العادة السرية؟؟؟؟؟
انا عاوز الاجابة تكون صادقة واعتقد انها لن تخرج عن امرين وهما
1-يفعلها كرد فعل لما يتعرض له من مثيرات وهياج للشهوة عنده
2-يفعلها من باب التلذذ بفعلها
والواضح لى والله أعلم ان من يفعلها يفعلها من باب التلذذ بدليل فعلها اكثر من مرة فى اليوم الواحد وكذلك من يفعلها من المتزوجين ومن هذا يتضح ان من يفعلها لا يفعلها استجابة للشهوة الجنسية عنده وانما استجابة للشهوة العقلية عنده
اذن الحديث عن انها اصبحت ضرورة فى زمن تأخر فيه الزواج وانتشرت فيه الفواحش كلام غير منطقى
**وأحيى حضرتك طبعا عن انك بتقول ان الصوم شئ جميل لكن انا ماكنتش محتاج تأكيد من حضرتك بعدما النبى صلى الله عليه وسلم قاله من قبلك وأعتقد ان تأخر سن الزواج او العنوسة لا يمنع من الصوم
**أما عن قضية ان الانسان أصبح قريب من الفاحشة وهذه العادة تحميه من الوقوع بالفاحشة أقول لحضرتك لو كان الامر فعلا هكذا يبقى اهلا ومرحبا بالاستمناء وهو افضل من الزنا لا شك ولكن السؤال هو :هل يملك 90% من الشباب ان يقع فى الزنا وبالتالى يحتمى بالاستمناء من الزنا؟؟؟
****كلام حضرتك منصب على نفى ما يتبع العادة السرية من أضرار وهل الطب أثبت هذه الأضرار أم هى مجرد شكاوى ممن يمارسون هذه العادة لكن لم تتطرق للحديث عن الاشياء التى يقوم بها الشاب اثناء ممارسته لهذه العادة من أمور لا يمكن انكارها
****وأخيرا أقول لحضرتك أن من ارتضى لنفسه أو لولده أن يمارس هذه العادة "من غير اسراف" فليرتضى لنفسه أيضا قول رسول الله صلى الله عليه وسلم أن من عاش على شئ مات عليه وأن من مات على شئ بعث عليه وأنه قد يلقى الله على هذه الحالة-عافانا الله واياكم -
***أقول فى النهاية بما ان الامر ليس من أمور العقيدة وهو أمر فقهى صرف اذن الخلاف فيه مقبول وقد أكون تبنيت هذا الأمر لأن الله عافانى من هذه العادة ولكنى أيضا مقتنع بهذا الرأى بسبب ما أراه من حال من يقومون بهذه العادة من بعد عن الالتزام وتأخر فى تحقيق النجاح فى مجال الدراسة أو العمل
وعموما انا تشرفت جدا بالحوار مع حضرتك وكان هيزيد شرفى لو اجد رابط لمدونة حضرتك كى نستطيع التواصل أكثر
تحياتى
السلام عليكم
الحوار جميل ورائع
لأن الحدث يلزمه تدقيق أكثر
يمكن كما أضاف أخونا بنجاواتي
أن العادة السرية لها سببين
منها التلذذ أو رد فعل علي المثيرات التي يتعرض لها
لكن بأقول ان هذيين السببين يندرج تحتها الكثير من الاسباب
بل ناس كتيرة بتكون أول مرة مجرد صدفة
ومن ثم أصبحت عادة أو تلذذ أو تفريغ لشهوة
دي الاسباب التي تجعل الولد أو البنت يتجه اليها - وهنا لابد ألا نغفل الاسباب الاجتماعية والمجتمع ودور الدولة و بقية الاطراف التي قد تساعد أو تدفع الشباب لهذا السلوك
،،،،
لكن لا أفضل أن تكون دائما هناك مفاضلة بين الزنا والعادة السرية أو بين الزنا ومقدماته ،،بين شرب البانجو والسرقة
لا تكون المفاضلة بين شيئين سيئين فتختار أخفهم من وجهة نظرك الان
لأنه بعد ذلك ستتطرق لأمور الحلال والحرام
،،،
هنا حبيت أضيف رأي الامام" ابن قيم الجوزية" في كتابه "روضة المحبين ونزهة المشتاقين"
يقول وقد جوزت طائفة من فقهاء السلف والخلف والعلماء استمناء الإنسان بيده إذا خاف الزنى وقد جوزت طائفة من الفقهاء لمن خاف على نفسه في الصوم الواجب من شدة الشبق أن تتشقق أنثياه أن يجامع امرأته وبنوا على ذلك فرعا وهو إذا كان له امرأتان حائض وصائمة فهل يطأ هذه أو هذه على وجهين ولا ريب أن النظر والقبلة والضم إذا تضمن شفاءه من دائه كان أسهل من الاستمناء باليد والوطء في نهار رمضان وقد جوز بعض الفقهاء للمرأة إذا خافت الزنى أن تتخذ لها شيئا تدخله في فرجها وتخرجه لئلا تقع في محظور الزنى ولا ريب أن الشريعة جاءت بالتزام الدخول في أدنى المفسدتين دفعا لأعلاهما وتفويت أدنى المصلحتين تحصيلا لأعلاهما
وهنا يذكر قاعدة وهي أن الله سبحانه وتعالى لم يجعل في العبد اضطرارا إلى الجماع بحيث إن لم يفعله مات بخلاف اضطراره إلى الأكل والشرب واللباس فإنه من قوام البدن الذي إن لم يباشره هلك ولهذا لم يبح من الوطء الحرام ما أباح من تناول الغذاء والشراب المحرم فإن هذا من قبيل الشهوة واللذة التي هي تتمة وفضلة ولهذا يمكن الإنسان أن يعيش طول عمره بغير تزوج وغير تسر ولا يمكنه أن يعيش بغير طعام ولا شراب ولهذا أمر النبي الشباب أن يداووا هذه الشهوة بالصوم
وأما مسألة من خاف تشقق أنثييه وأنه يباح له الوطء في رمضان فهذا ليس على إطلاقه بل إن أمكنه إخراج مائه بغير الوطء لم يجز له الوطء بلا نزاع وإن لم يمكنه ذلك إلا بالوطء المباح فإنه يجري مجرى الإفطار لعذر المرض ثم يقضي ذلك اليوم والإفطار بالمرض لا يتوقف على خوف الهلاك فكيف إذا خاف تلف عضو من أعضائه القاتلة بل هذا نظير من اشتد عطشه وخاف إن لم يشرب أن يحدث له داء من الأدواء أو يتلف عضو من أعضائه فإنه يجوز له الشرب ثم يقضي يوما مكانه فإن قيل فلو اتفق له ذلك ولم يكن عنده إلا أجنبية هل يباح له وطؤها لئلا تتلف أنثياه قيل لا يباح له ذلك ولكن له أن يخرج ماءه باستمنائه فإن تعذر عليه فهل يجوز له أن يمكنها من استخراج مائه بيدها هذا فيه نظر فإن أبيح جرى مجرى تطبيب المرأة الأجنبية للرجل ومسها منه ما تدعو الحاجة إلى مسه وكذلك تطبيب الرجل للمرأة الأجنبية ومسه ما تدعو الحاجة إليه والله أعلم
هذا رأي الامام (( ابن قيم الجوزية)) ومنقول من كتابه ((روضة المحبين ونزهة المشتاقين ))
وده رابط لتحميل الكتاب لمن أراد أن يستزيد وإن كان موضوع الكتاب عن الحب والعشق لكنه تطرق لهذا الموضوع
http://www.almeshkat.net/books/open.php?cat=26&book=718
هنا تكون ضوابط لكي لا تقع في هذه العادة
ولأن الزنا - أمرنا الله سبحانه وتعالي ألا نقرب أو نقترب من دروبه لكي لا نقع فيه
تقوي الله والتقرب اليه - صيانة النفس وطلب العفة والزواج ان أمكن - البعد عن المؤثرات السمعية والبصرية وغض النظر
و الصيام
ولأن قربنا من الله في العبادات يدرأ عنا أسوء العادات
hasona
(فإن قيل فلو اتفق له ذلك ولم يكن عنده إلا أجنبية هل يباح له وطؤها لئلا تتلف أنثياه قيل لا يباح له ذلك ولكن له أن يخرج ماءه باستمنائه فإن تعذر عليه فهل يجوز له أن يمكنها من استخراج مائه بيدها هذا فيه نظر فإن أبيح جرى مجرى تطبيب المرأة الأجنبية للرجل ومسها منه ما تدعو الحاجة إلى مسه وكذلك تطبيب الرجل للمرأة الأجنبية ومسه ما تدعو الحاجة إليه والله أعلم )
مع احترامى لابن القيم الجوزيه و لكن الحقيقه ده كلام مش منطقى !!!!!!
فرق كبير قوى ما بين تطبيب المراه الاجنبيه لرجل اجنبى و للضروره فى حال عدم وجود رجال يطببوه و بين ان سيده اجنبيه تدلك قضيب رجل علشان يقذف لاى سبب و نعتبره نوع من التطبيب !!!!!
كلام مايقبلوش العقل السليم
السلام عليكم
عندى سؤال و النبى عايزه جوابه ضرورى
دلوقت خطيبى اخبرنى بانه بيمص قضيبه بقاله سنتين فيبقى كدهو بيمارس العادة السرية و لا مش بيمارسها؟
مع يتحياتى لكل المدونة
ستيته حسب الله الحمش
ألف شكر يا دكتوره بارك الله فيكى ..
زياره ميمونه و الحمد لله على السلامه ..
و ربنا يستجيب لدعوتك و ينور كل العقول ..
تقبلى تحياتى و تقديرى ..
نوارة
العفو يا نوارة و أهلا بيكى دايما ..
غير معرفه الأولى
أكيد مش كل البنات بيمارسوا العاده السريه و من الصعب التعميم فى أى شىء بدون دراسه مستفيضه ..
أما موضوع أن بعضهن بيمارسها بفرشاة الأسنان الأسنان فده من الخطوره لأن من المحتمل أن البنت تفقد عذريتها و لا نمل من التحذير من اٍستخدام أشياء صلبه لأى غرض فى هذا المكان ..
أنتى بتمارسى العاده السريه كل يوم على حد قولك و ده اٍسراف أزعم أنه سيكون له عواقب غير مستحبه بعد الزواج و أضرار العاده السريه تكلمنا عنها فى بوستات سابقه باٍستفاضه و يمكنك الرجوع لها ..
و كونك بتفرطى فى ممارستها فده معناه أنك بتمارسيها بغير حاجه ملحه لها يعنى لمجرد الحصول على اللذه أو لمجرد أنك بتمارسى عاده تعلقتى بها ..
و الحقيقه شايف أنها أرتبطت عندك بكل ما هو ذكرى و ليس فقط لشعورك بالاٍثاره لما بتتكلمى مع أى رجل .. ما تحاوليش تقنعى نفسك أنها ضروريه و لابد أن تعقب اٍحساسك بالاٍثاره ..
و مادام بتشتكى و تعبتى يبقى ده تقريبا نص المشوار اللى عليكى أنك تقطعيه فبل أن تقلعى عنها ..
ربنا معاكى ..
أو حاولى أنتى تكونى معاه ..
مدونة
مش شايف رابط بين تعرضك للتحرشات و أنتى طفله و بين ممارستك للعاده السريه و من بعدها تحرشك أنتى شخصيا ببنات عائلتك سوى أن ذكرى التحرشات اللى وقعت عليكى كانت ذكرى سعيده مبهجه و العذر أنك كنتى طفله لا تعى ما يحدث لها ..
لكن من الواضح أن كل ده ساب تأثير كبير على شخصيتك سلبيا و ربما يظهر ما أعنيه من كلماتك ..
المهم ..
بلاش نتكلم عن حالة الفوضى اللى أزعم أنها كانت عارمه فى المحيط اللى كنتى بتعيشى فيه فى طفولتك لكن عاوز أكلمك عن نقطه تانيه ..
نقطة أنك عارفه دائك أيه .. و عارفه سببه أيه .. و رغم كده مش بتحاولى أن تعالجى نفسك مما أنتى فيه ..
يعنى أنتى عارفه أن بقائك لوحدك فى الغرفه و أيضا قرائتك للقصص الجنسيه و مشاهدة الكليبات الاٍباحيه بيدفعوكى لممارسة العاده السريه ..
طيب ده كويس و شىء عظيم ..
ما تحاولى من نفسك بدون طلب مساعده من حد أنك تبتعدى عن ده ..
مثلا حاولى جاهده أنك ماتقعديش لوحدك لفترات طويله ..
حاولى ما تدخليش تنامى اٍلا اٍذا فعلا شعرتى بالنعاس الشديد ..
حاولى دايما والدتك أو أختك يبقول لجوارك قبل النوم و لا يتركوكى قبل ما تنامى ..
أحذفى من جهازك كل الكليبات الاٍباحيه و أنسيها و أشغلى عقلك بأشياء أخرى و أندمجى فى نشاطات اٍجتماعيه جديده ..
كل دى مجرد حلول و يسبقها طبعا القرب من الله و الحفاظ على الصلاه فى مواعيدها ..
ربنا معاكى و يقويكى و متفائل خير لأن عندك الرغبه و التصميم على اٍصلاح ما أفسدته الفوضى فى حياتك ..
حبيبه
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
طبعا أود أن أعبر عن شديد اٍعجابى بمرونة خطيبك و لياقته البدنيه العاليه ..
يعنى ده لما الواحد بتقع منه حاجه فى الأرض و بيوطى يجيبها بيمسك ضهره و يقول آه يانى !!
المهم ..
أيوه خطيبك بيمارس العاده السريه و لكن بطريقه غريبه شويه بتفكرنى برماح الرجل الكاوتشوك و نجم السيرك القومى زمان ..
لأن العاده السريه مش شرط تمارس باليد و لكن بتبدأ بالمداعبه و بتنتهى بالقذف ..
الأهم بقى ..
أنتم أيه أصلا اللى يخللى الحوار بينكم يوصل لكده ؟؟
فيه أيه يا بنات مالكم ؟؟
الخطوبه دى مجرد اٍظهار نية الزواج لكنها مش زواج و مينفعش فيها اللى بنسمعه منكم ده بصراحه !!
يعنى زميلتك المخطوبه فى البوست السابق اللى بتشمم خطيبها مش عارف أيه و واحده تانيه خطيبها عرف اٍزاى أنها مش مختونه و آدى أنتى بتقولى خطيبك بيقولك أنه بيعمل أيه و الله وحده يعلم أيه اللى وصل الكلام بينكم لكده !!
يعنى كل ده غلط .. و مش المفروض أبدا أن الأمور بين المخطوبين يحصل فيها مثل هذه التجاوزات اللى لا يرضى عنها الله و لا المجتمع و لا التقاليد ..
يا بنات اٍقروا عن حدود الخطبه و ما يجوز و ما لا يجوز فيها و أسألوا الكبار بصراحه و بدون تخبيه و مش عيب أبدا أنكم تكونوا مش عارفين ..
أتقوا الله و أعرفوا أنه شايفكم و سامعكم و يعلم خائنة الأعين و ما تخفى الصدور .. و أسألوه البركه فى بيت الزوجيه المنتظر لكن بدون ما تكونوا عملتوا أو قلتوا شىء تخجلوا منه ..
الى الاخت مدونة
انا مارس الجنس وكان عمري 9 سنوات مع اعمامي الثلاثة كل واحد على حده واستمرت العلاقة الى ان اصبح عمري 15 سنة لم اكن اشعر بشهوةى في البداية ولاكن الخوف والاغراء المادي هو ما دفعني لذلك للاسف هذه التجربة جعلتني شاذ واصبحت احب ممارسة الجنس من الخلف انا الان عمري 24 سنة ومازلت ارغب في الشذوذ و تعبت خالص و تبهدلت كتير
هاي
ازيكم
انا كنت اعمل العاده السرية من قبل و لي فترة طويلة تركتها
كيف اعرف اذا كان الغشاء متأثر او لا؟؟؟
مش تقولولي اروح لدكتور
عاوزه طريقة اعملها انا عشان اعرف
بليييييييييز
غير معرف الشاذ جنسيا
و الله يا ابنى وجعت قلبى .. لعنة الله على أعمامك التلاته و على من تركوك فريسه سهله بين أيديهم ..
يا ابنى انصحك نصيحة أب أن تتوجه فورا لطبيب نفسى متخصص ليساعدك على التخلص مما أنت فيه و هم كتير و أرجو من أصدقائنا الأطباء زوار المدونه أن يرشحوا لنا اٍسم طبيب فى مثل هذه الحالات ..
و تفائل خير طالما أنك حسيت أد أيه أنت متبهدل و تعبان يبقى اٍن شاء الله فيه أمل ..
ربنا معاك و يعفى عنك أنت و كل أولادنا و خليك على صله بالمدونه و عرفنا وصلت لأيه ..
غير معرفه بتاعت هاى ازيكم
مافيش اى طريقه ممكن أقولها لك للتأكد من سلامة غشاء بكارتك سوى التوجه لطبيب أو طبيبه أمراض نساء للكشف عليكى ..
أو ..
اٍستنى ليلة زفافك و حتعرفى ..
أتشجعى و روحى أكشفى علشان تقطعى الشك باليقين و تقفلى باب القلق و الخوف و ماتحاوليش أنتى تكشفى على نفسك أو تحاولى تتحسسى الغشاء لأن ممكن تأذى نفسك عن غير قصد ..
مجهود كبير منك يا صبرنى يا رب
ربنا يسهل و نعرف نقلل منها العاده المنيله دى بس نبطلها و لا نقللها ازاى و المحزق و الملزق قدام عين الواحد فى كل حته؟
البنات افتروا جامد الصراحه
هههههههههههههه
انا و زوجى بنتبادل ممارسه العاده السريه لبعض فى نفس الوقت
احنا طبيعين؟
مع العلم اننا مبسوطين جدا و بنمارس الجنس الطبيعى برضه بس مش كتير زى العاده السريه
تحياتى
متشكره لك اوي يا استاذ عمرو وربنا يكرمكم على المدونه الجميله دي
وبعد اذنكم انا فى اكتر من تعليق هنا عايزه ارد عليه عشان اوضح الامور
حسونه
حضرتك انا استاذ عمرو طلب مني اتكلم من الجانب الشرعي واعتقد هو غطى الجوانب التانيه فى بوست تاني
وبالنسبه للضوابط هنا مافيش حد يقدر يحط ضوابط الا الشخص لنفسه لان الموضوع ده فيه فروق فرديه قويه اوي
ستيته
حياتي تسلمى من كل شر
نواره
لا يا فندم هم لفروجهم حافظون الا على ازواجهم
دي موجهه للاثنين مش للستات بس وبرضه مش مقصود بها العاده السريه ابدا
زيها زي الايه الى انا ذكرتها فى الموضوع
والحقيقه ان الرسول عليه الصلاة والسلام اقر الاحتلام للمرأه وعليه فالمرأه كمان ممكن تكون فى حاجه للعاده السريه درأ للفتن
ولكن بدون اسراف زي ما انا ذكرت
بنجاواتي
انا اختلف معاك يا دكتور هنا
مين قال لا يتحقق عادة ؟؟
بالنسبه للشاب الكبير الى مش مراهق اعتقد انه يقدر يحقق ده بسهوله لانه بيكون بقى عنده مخ ناضح
اما بالنسبه للمراهق
هات يا فندم اي مراهق واحبسه فى اوضه من غير اي مثيرات وهايوصل للنتيجه دي برضه
حلول العاده الى اتكلم عنها استاذ عمرو فى البوست الى فات والى شغل المراهق وتوجيهه للرياضه والاهتمامات هى حل معقول جدا
مش هانقدر نمنع العاده بشكل قطعي
وتحريمها بدون اسانيد انا لا اقره ابدا
واي حاجه ما نزلش فيها نص ما اقدرش اقول بمزاجي كده هى حرام
الاصل فى الشيء حلاله ما نزلش نص بتحريمه يبقى خلاص ما نقدرش من نفسنا نقول انه حرام
وكمان يعنى ايه تقبل تشوف ابنك بيعمل العاده السريه ما كمان ما اقبلش اشوف ابنى بيجامع مراته
مع ان ده حلال
انا موقفي فى الموضوع من العاده السريه انى لا حرمته ولا حللته وده الى حصل بالفعل فى النصوص
اما اجتهادات العلماء على العين والراس
لكن من حق كل واحد ياخد الراي الى يريحه
والاسراف مش انا ولا انت ولا اي حد يقدر يحدده الا الشخص نفسه
عشان كده ما نقدرش غير اننا نتركه وشأنه مع الله فى الموضوع ده
وصدقنى لو كان فى ضروره لتحريم العاده السريه كان نزل فيها نص وما ايسره على الله عز وجل
الغير معرف التاني
متشكره لحضرتك واتفق معاك تماما فى كلامك
بنجاواتي
والغير معرف الطبيب
مناقشتكم حلوه اوي والحقيقه يا بنجاواتي
انا مش لاقيه رد ارده عليك بعد الى قاله الطبيب الغير معرف
بس ممكن اجيب المطوه واجي اخدك واحده زواقه واخلص بقى
هههههههههههههههههههههههههههه
يا بنجاواتي ركز معايا ايوه صباعك فى راسك زي الصوره بتاعتك كده وركز
يا ابنى انا ما قلتش اننا نستبدل الصيام بالعاده السريه افهم الموضوع ايه
احنا بنتكلم فى حكم شرعي
عامل بالظبط زي الى بيقول نقرا الجرنال ولا نقرا القرآن
اقوله طبعا نقرا قرآن هل معنى ذلك ان الجرنال حرام ؟؟؟!!!
ما حدش قال ما تصبروش وما تصموش وما تتحروش الحلال يا سيدى
بس كمان ما نقولش للى مش قادر على نفسه موت نفسك بقى
ولما احرم العاده السريه تحريم الزنا مثلا زي ما حاصل فى بعض الاراء
يبقى انا كده باعمل مصييييييييييبه
هو يزني احسن بقى ولا ايه ؟؟؟
يارب يكون وجهة نظري ظهرت
حسونه
عندي ذهول من راي ابن القيم
وعموما اراءه باختلف معاه فيها كتير
لكن يعنى حتى على اعتبار ان ده نعتبره مرض يعنى
برضه اكيد ده مش حله اطلاقا
ولا انا مفهمتش الكلام يا جودعان ولا ايه هاتجنوني
يا لهوووووى!!!!!!!!
ايه الكلام الى يكسف ده؟؟؟؟؟؟
انا بعاني من الم رهيب في المبيض الشمال وعملت اشعه واخدت ادويه وكله عالفاضي
علما انا مش متزوجه و امارس العاده السريه بنتظام
هل يوجد علاج طبيعي لحالتي؟
يعنى باتابع من يومها وشايفه ان الشغل شغال ميه ميه
وسبت عمرو وصبرني يردوا على الناس
وصديقنا كمان الطبيب
لكن الحقيقه فى كام كلمه كده عايزه اقولهم لبعض الردود
اسمحولي يعنى عشان ما اطقش منكم
الغير معرفه رقم واحد
ايه يا اختي فرشة السنان دي والبطاره وهذا الهبل
بصي انتى ما تحكميش على الناس من خلال خبرتك الشخصيه
وانا شايفه ان المشكله عندك فى دماغك
دماغك مشغوله بالجنس اكتر من اللازم
وبعدين اتجوزي
اتنازلي عن بعض الاحلام الماديه والهبله واتجوزي من فضلك
ليس كل ما يتمناه المرأ يدركه
ولو حاجه حرام ما تحكميش على الناس انهم مش هايبطلوها
لكن العاده السريه مش حرام فى حد ذاتها الا لو كان فى اسراف وهبل فى استخدامها زي ما قالت صبرني فى الموضوع
واستعينى بالصبر والصلاه وقولي يارب
واتجوزي
بنجاواتي يا بنجاواتي
بنجاواتي احب اقولك ان هذه المدونه محكومه زي الفل بالحديد والنار
اااااااه مش زي بلدكم السايبه دي
والاخ الطبيب الى حضرتك كنت بتناقشه داخل بغير معرف
وده حق مكفول للجميع فى المدونه دي
واول ما بدأت المدونه دي كان نفسي كل الناس حتى لو كان هايقول كلام عادي يعلق باسم غير اسمه عشان نتكلم بحريه اكتر
وانا نفسي كنت بارد على الناس احيانا باسامي تانيه بغير حسابي
وانا نبهتكم انه طبيب ومش عايز يعلن عن نفسه
هو حر ياعم مش عايز يعرفكم
هههههههههههه
وبعدين هو ما عندوش مدونه لحد الان بافكر ادبسه فى مدونه اشمعن انا
وطبعا بعد احاديثكم ونقاشاتكم مافيش حاجه تتقال اتغطت كل النقط الحمد لله
مدونه
من الواضح جدا انك ا تربيى فى بيئه يغيب عنها الرقابه نهائيا عليكى
انا طبعا مشفقه عليكى وعلى حالتك
لكن زي ما قالولك كده اخف ما حدث فى حياتك هو العاده السريه
كمان اشك ان ما تعرضتي له من جدك ومدرستك والسواق كلهم فعلا تحرشات حقيقه
لكن اقول هى حاجه واحده منهم الى يمكن صح وهى الى بوظت حياتك كده
وبعدين انتى بدأتي تتحرشي بالناس وبرضه اشك وبقوه انك ما كنتيش عارفه انك كده بتعملي حاجه غلط وحرام
المهم انتى بتقولي اقلعتي عن كل حاجه ما عادا العاده السريه وعلى فترات متباعده وده مش مشكله خالص ولا حاجه تستحق الالم والندم والعياط
انما اندمي واستغفري وعيطي على مشاهدتك ا لان لكليبات جنسيه وقصص جنسيه ماهو لازم كده تتجنني يا ماما واول ما تخبطي فى السرير تشتغل معاكي الليله
يا بنتى لازم تتوبي عن الى صدر منك وانصحك تزوري طبيب نفسي لان حياتك الى فاتت مش طبيعيه
واتمسكي بالدين وقراءة القرآن والصلاااااااااااااااه
اوعى تسيبى الصلاه
والصيام طبعا على اد ما تقدري
وطبعا تتجوزي بقى وتخلصونا
المنتصب
شوف يا ضنايا تاني مره تنقي اسم تاني غير اسمك ده مش عايزه خفه والا هاشيلك تعليقك اساسا
وايه سبب وجود هذا البوست
البوست بيتكلم عن حكم شرعي ولولا يا سيدى اهميته ما كاناش ناقشناه طبعا
لكن مش معنى تقولي الشعور مالوش ضوابط
لا حبيبى ده هناك عند ام ترتر
انما فى الاسلام والاديان السماويه كلها كل حاجه لها ضوابط
اه الحاجه الجنسيه يعتبر ما لهاش قوانين محدده
الا ان لها برضه حاجات تزودها وده الى احنا بناقشه وبنتكلم عنه
ولها كمان طريقه شرعيه لاشباعها مش هيصه هى
حبيبه
احب اقولك ان خطيبك ده شكله بينخع عليكى يا ماما
ازاي يعنى بيمص قضيبه هو على راي صحيح عمرو هو كاوتشوك ولا ايه
ما علينا مش موضوعنا انشاله يكون بيلحس قفاه مش مشكلتنا
لكن يعنى انتى تفرق معاكي ايه انه بيمارس العاده السريه ولا لا ؟؟؟
فرط فى شرفه يعنى ؟؟
قلنالك ان 90 من المراهقين والشباب بيمارسوا العاده السريه ايه بقى عايزه ايه ؟؟؟
وبعدين على راي عمرو برررررضه
ايه الى وصل بينكم الحوار لكده
خدي بالك من نفسك يا بنتى مش عشان هو خطيبك يبقى هيصه بقى
لها حدود
حتى لو كان كاتب الكتاب برررررررضه احترسي
الغير معرف
الى بيمارس الجنس مع اعمامه
يا ابنى فورااااا تروح لدكتور متخصص وتتعالج وتبطل خالص خالص اي علاقات مع اي حد
انت ضحية اعمامك الى ما عندهمش اي انسانيه حسبى الله ونعم الوكيل الله ينتقم منهم
واهلك كانوا فين يا ابنى
يا حبيبى ما تستناش ولا يوم انوى التوبه لله تعالى واسأله العون
واسأل على دكتور متخصص وروحله فوراااااااا
انا مش عارفه انت بلدك ايه
انما ما تسكتش على نفسك ارجوك
انت لسه صغير
ارجووووووووك تتعالج دلوقتي ما تقلقش طول ما بتقول يارب ان شاء الله هاتبقى تمام
الغير معرف بتاع المحزق والملزق
ابقى غض البصر يا حبيبى
الغير معرفه
الى بتمارس الجنس الخارجي
مش عارفه قالقنى فى حالتك ا نك بتقولي بتمارسوه اكتر من العلاقه الجنسيه الطبيعيه
لكن هاسأل الطبيب وارد عليكى
الغير معرف
الى مكسوفه اظنها بنت
حاضر يا حبيبتى هابقى اجيبلك منخل تحطيه على وشك وانتى داخله المدونه
الغير معرفه الاخيره
الم فى المبيض الشمال روحي للدكتور تاني
روحي لدكتور تاني يعملش اشعه نوع تاني جايز فى حاجه مش ظاهره
واتجوزوا بقى تعبتونا يا جدعان
سلامو عليكم
معلش عايزة اسألكم فى حاجة .
هما الاطفال بيمارسوا العادة السرية كمان ؟ ؟
تحياتى
دريم
معلش يا اختي ما شوفتش التعليق والله
لما تعلقي بعد كده فى موضوع قديم ابقى ادينى رنج على اخر موضوع كده
المهم
بالنسبه للاطفال بصي هى ممكن يعملها وهو مش عارف هى ايه لكن هو الى عرفه بالصدفه مثلا انه لما بيحصل احتكاك فى منطقة القضيب بيحس بلذه قد يكون مش عارف ايه مصدرها ولا سببها
وممكن يكون كمان فى السن الكبير شويه يعنى 7 سنين وانتى طالعه بيعملها عشان سمع من اصحاب اكبر منه او كده
وفى على كل فى الحاله دي ممكن يمارس العاده السريه لكن طبعا ما بيحصلش قذف حقيقى عشان ما بيكونش اصلا لسه عنده سائل منوي
فى حال حصول ده قبل البلوغ
بعبعة
انا اقصد البنات يا اوختشى
ههههههههههههه انتى لذيذة اوى
السلام عليكم انا بمارس العادة السرية من وانا عندي حوالي 5 سنوات و تعرضت للكثير من التحرشات وانا صغيرة يعني قبل سن البلوغ . و الان انا عمري18 و مازلت امارس العادة السرية بطريقة سطحية كل شهرين او ثلاثة واحيانا اكثر. اردت الاستفسار هل يمكن ان تفقد البنت عذريتها قبل سن البلوغ يعني بسبب التحرشات الى حصلتلي . و كمان انا كنت بستحما فاحسست بنوع من الاثارة فوجهت مرش الماء نحو مهبلي و لكن دون الشعور باي لذة هل يمكن ان اكون قد فقدت عذريتي في تلك اللحضة . ارجو الرد وشكرا
إرسال تعليق