السبت، 27 يونيو 2009

العاده السريه عند المراهقين : ألغاز و أسرار !!

صباح الخير أعزائى المدونات و المدونين ..
النهارده حنتكلم عن العاده السريه لدى المراهقين ..
أعترف أنى شعرت بالقلق لما بدأت فى كتابة هذا البوست ..
و أقر أن الموضوع أكبر و أخطر من أن يناقش بكامله فى بوست واحد و لا حتى فى عشر بوستات .. لما لهذا الموضوع من أهميه و مساحه هائله فى عقل و وجدان المراهقين و الشباب بل و الكبار أيضا ..
على كل الأحوال .. تعالوا أولا نتعرف على شىء أساسى يتعلق بالموضوع .. و أجد من المفيد أن نتعرف أولا على اٍجابة سؤال قد لا يجد اٍجابه لدى الكثيرين ألا و هو : كيف يحدث الاٍنتصاب عند الرجل ؟؟ و ما هى خطواته و آلياته ؟؟
العضو الذكرى للرجل بمختلف مراحله السنيه بيحتوى على حاويتين أو غرفتين بيتكونوا من نسيج اٍسفنجى و محاطين بغشاء رقيق .. و هذا النسيج الاٍسفنجى بيحتوى بدوره على فراغات كهفيه و ألياف عضليه و أورده و شرايين .. بالاٍضافه لقناة مجرى البول الموجوده أسفل القضيب ..
أولى خطوات الاٍنتصاب بتبدأ لما بتحدث للذكر اٍثاره جنسيه حسيه باللمس أو مخيه عن طريق التخيل أو التذكر أو الرؤيه أو حتى بالشم أو بالسمع .. هنا المخ بيرسل اٍشارات من خلال الحبل الشوكى للأعصاب الموجوده بالقضيب فبيحصل حاله من التمدد و الاٍنبساط للخلايا العضليه و العضلات الموجوده بالنسيج الاٍسفنجى علشان الدم يتدفق بقوه و بكميات هائله من خلال الشرايين فالعضو بيتمدد و بيتضخم و بيصبح صلبا بما فيه الكفايه لاٍتمام العمليه الجنسيه على الوجه الأكمل .. و فى نفس الوقت يقوم الغشاء الرقيق المحيط بالنسيج الاٍسفنجى على حبس الدماء داخل العضو و عدم رجوعها للجسم مره تانيه تماما زى فكرة السكس بلف بتاع سخانات الكهرباء اللى بتمنع رجوع الماء الساخن للمواسير !! و لما بيحدث القذف بيحدث اٍرتخاء و بتنقبض العضلات و الألياف العضليه فبيتوقف تدفق الدم فى الشرايين و بتنفتح الأورده لتصريف الدم و تهريبه من القضيب ..
يعنى عملية الاٍنتصاب لدى الذكور عمليه معقده للغايه و بتمر بمراحل كثيره و مؤثرات عديده منها ما هو عصبى و ما هو هرمونى بالاٍضافه طبعا لحالة الأوعيه الدمويه فى الجسم بصفه عامه .. و سبحان الله خالق كل شىء بقدر ..
العاده السريه أو الاٍستنماء كتعريف مجرد هى القيام بمداعبة العضو الذكرى باليد و هذا الشائع الأعم أو بواسطة أشياء أخرى حتى يصل الذكر لذروة النشوه و يحدث القذف .. و الملاحظ أن العاده السريه لا ترتبط لا بسن معينه و لا بحاله اٍجتماعيه معينه و لا حتى بوضع اٍجتماعى و ثقافى معين ..
فكل الذكور تقريبا مارسوها فى فترة ما من حياتهم بدرجات متفاوته ما بين الاٍعتدال و ما بين الاٍفراط .. بل اٍن بعض الأطفال يمارسونها على شكل مداعبه طفوليه لأعضائهم الذكريه بغير فهم و لا وعى منهم فقط للحصول على اٍحساس الراحه و يحدث لهم اٍنتصاب بغير قذف .. وبعض المتزوجين ذوى الخلل النفسجنسى يمارسونها على الرغم من وجود زوجاتهم بجوارهم و هذا الشكل من الخلل بدأ يزيد فى الآونه الأخيره مما دفع الكثير من الزوجات للشكوى لأسباب كثيره من أهمها عدم شعور الزوج بالرضا عن الزوجه و لا عن هيئتها و لا عن أدائها الجنسى بعد مشاهدة الأفلام الاٍباحيه التى صارت فى متناول الجميع ..
المراهق قد يبدأ فى ممارسة العاده السريه بالفطره .. أى بدون حتى ما يعرف أيه دى و لا بتتعمل اٍزاى و لا أيه الهدف منها ؟؟ .. و لكنه يشعر برغبه جنسيه عارمه ليلا و نهارا بسبب التغير الهرمونى الذى يحدث له فى هذه المرحله فيلجأ تحت هذا الضغط البيولوجى و النفسى الهائل لممارستها و يجد فيها ملاذا و متنفسا يريحه من عذاب الرغبه اللى بتلاحقه على الدوام ..
المراهق أثناء هذه الممارسه بتخطر على باله سلسله لا تنتهى من مخزون الذكريات للمثيرات الجنسيه التى أختزنها بداخل عقله الصغير .. و لا شك أن كل نساء الدنيا يخطرن على باله بدءا من عزيزه أمير بطلة أفلام توجو مزراحى مرورا ببنات ستار أكاديمى و مطربات الكليبات بالذات البنت دى اللى بتغنى أغنية باللغه العربيه الفصحى ..
و يطلق لخياله العنان و يتخيل ما لايمكن أن يخطر على باله و لا بال أحد فى العالم الحقيقى الواقعى .. و هذه التخيلات الجنسيه هى ما أتفق على تسميتها ب Fantsies و يعتبرها علماء النفس ترمومتر و مؤشر لحالة المراهق العقليه و الوجدانيه و منها يقيسون الحاله الصحيه للاوعى المراهق ..
جدير بالذكر أن الشاب الصغير أثناء اٍخراجه لمخزون تجاربه الجنسيه أثناء ممارسة العاده السريه بيستحضر بدون اٍراده منه صورا لاٍناث قد مررن عليه فى حياته اليوميه : المدرسه فى الفصل .. زميلته فى النادى .. بنت الجيران .. بياعة الجرايد اللى بترضع عيلها .. بل و ربما يستحضر فى ذهنه صورة محارمه الملاصقات له فى البيت و اللاتى طبعا لا يأخذن حذرهن و يظهرن بحسن نيه أمامه ما لا يجوز و هذه من الأمور الخطيره جدا لمردودها السىء على نفسية المراهق الآخذه فى التكوين .. و من خلال ما يأتينى من رسائل خاصه أدركت مدى دقة و خطورة و حساسية هذه النقطه بالذات ..
و كما يعتمد المراهق فى ممارسة العاده السريه على اٍستحضار صور و خيالات و أصوات بعضها حقيقى و بعضها من صنع خياله يعتمد أيضا على حاسة الرؤيه و السمع أثناء ممارسته لها كأن يشاهد فيلما اٍباحيا أو ينظر اٍلى صوره مثيره و هذا فى رأيى أشد خطرا من حالة الممارسه الأولى .. لأن الجنس هنا يرتبط فى ذهنه بصورة اٍناث و ذكور ذوى مواصفات خاصه جدا و ممارسات غالبا شاذه و غير طبيعيه فيصور له عقله الصغير أن ما يشاهده هو الجنس بصورته الحقيقيه أو التى يجب أن يكون عليها لقلة خبرته ..
هل للعادة السرية أضرار ؟؟
سؤال صعب الاٍجابه عنه .. و لا أحد قادر على الجزم فى هذا الشأن جزما نهائيا .. لكن تعالوا نعرض الآراء اللى قيلت فيها و اللى ممكن أن نطمئن لصحتها نوعا ما ..
طبعا أى شىء لما بيزيد عن حده بينقلب لضده .. و الاٍسراف فى ممارسة أى عاده حتى و لو كانت ممارسة الرياضه نفسها سوف تضر ممارسها بشكل أو بآخر .. و ده ينطبق برضو على العاده السريه لو مورست باٍسراف و جنون و لعدة مرات فى اليوم الواحد كما يحدث من بعض المراهقين لأن الجهاز العصبى و التناسلى بيتأثر من كثرة التشغيل فوق طاقته الطبيعيه تماما كأى موتور يعمل بشكل متواصل فوق طاقته الطبيعيه ..
الميل للنوم و التعب و الاٍعياء و أحيانا عدم القدره على التركيز بشكل متواصل و الاٍنطواء و العزله و الشعور بالذنب و القذاره و الاٍحساس باٍقتراف جرم ما مشاعر قد تصيب المراهق أثناء و بعد ممارسة العاده السريه .. و من المرجح أن تدفعه هذه المشاعر الصاخبه لرغبته الشديده فى اٍنهائها بأسرع وقت ليتخلص من وطأة المشاعر المتلاطمه بداخله فممكن يؤدى به ذلك لسرعة القذف بالتعود .. اٍضافة لأن الاٍكثار من ممارستها يؤدى أصلا لسرعة القذف بعد الزواج بسبب تعود المراهق على القذف بأسلوب و طريقه معينه و بكمية ضغط من يده على عضوه الذكرى لا تتقارب و لا تتشابه مع الضغط الطبيعى من المهبل الدافىء الرطب ذو الطبيعه المرنه و يكون لذلك مردودات سيئه كثيره يعانى منها الزوجان ..
كمان العاده السريه بتؤدى لأدمانها !! لأن ممارسة الجنس بشكل طبيعى بيتطلب زوج و زوجه و مكان مهيىء و ظروف خاصه بينما العاده السريه لا تتطلب أكثر من وجود المراهق فى مكان لوحده كلما شعر برغبته فى ممارسة الجنس فسهولة ممارستها بتدفعه للاٍكثار منها بدون اِحتياج حقيقى و من ثم اٍدمانها ..
المضاعفات الأخطر اللى بتنشأ من الاٍكثار من ممارستها زى ما قال بعض الأطباء هى اٍحتقان الحوض و غدة البروستاتا و تضخمها بسبب عدم اٍكتمال دورة الشبع الجنسى بالشكل الطبيعى .. و أيضا حساسية قناة مجرى البول اللى بيؤدى لسرعة القذف ..و بعضهم قالوا اٍنها بتسبب دوالى الخصيتين اللى بيؤدى للعقم و كمان الشعور بالحرقان عند التبول و وجود اٍفرازات مخاطيه عند الاٍستيقاظ صباحا من أعراض الاٍفراط فى ممارستها .. و من الشائع أن الاٍفراط فى الاٍستمناء بيؤدى لحدوث الفتاق ..
لا شك اٍن النسيج الاٍسفنجى بالقضيب بيتأثر بالمط و التطويل الغير طبيعى و الغير محسوب شدته على يد المراهق أثناء ممارسته للعاده السريه .. كما أن تكرار الاٍنتصاب بغير داعى حقيقى يؤثر سلبا على هذا النسيج و أيضا يؤثر على الجهازين البولى و التناسلى لو لم يتم القذف لأن كثير من المراهقين لا يتموا أحيانا الممارسه بالقذف و يكتفوا فقط بالمداعبه و الاٍستمتاع بشعور الاٍنتصاب و بتكون من أعراضه اٍحتقانات و اٍلتهابات بيعانى منها المراهق ..
أغلب المراهقين بيمارسوا العاده السريه فى الحمام بعيدا عن الأعين و حيث يسهل اٍدخال الموبايلات المحمله بالكليبات الاٍباحيه اللى أنتشرت بشكل مفزع .. و بيستعملوا الصابون أو الشامبو لاٍتمام ممارستها و دى المواد المتاحه أمامهم فى المكان ده .. و مع التدليك المنتظم للعضو و بالضغط الشديد أحيانا مع وجود مواد كاويه بهذه المستحضرات فبيصابوا باٍلتهابات فى القضيب ذى الجلد الرقيق الحساس اللى بيحتوى على عدد هائل من النهايات العصبيه شديدة الدقه و الحساسيه و قد تكون اٍلتهابات خطيره أحيانا و مسببه للألم الشديد لو أهمل علاجها بسبب خجل الشاب و خوفه من ذكرها للكبار .. و بالمناسبه مادام جينا للمنطقه دى بأعيد تانى التذكير بعدم ترك أى ملابس داخليه أنثويه بالحمام تخص أى أنثى بالبيت ..
من الأعراض النفسيه الخطيره و المزمنه اللى تحدث عنها علماء النفس الجنسى هو توثين العاده السريه .. و مصطلح توثين المقصود به وضع الموضوع الجنسى فى منزله أعلى من منزلته الحقيقيه و ربما يؤدى هذا الوضع لتوثين المراهق لنفسه و من أعراض ذلك أن يستمتع المراهق بمشاهدة نفسه و هو يمارس العاده السريه أمام مرآه حتى يصل للقذف مكتفيا بنفسه كموضوع و هدف جنسى و ده بيستدعى العلاج فيما بعد بجلسات نفسيه اٍستبصاريه و من الصعوبه جدا علاج مثل هذه الاٍنحرافات فى الكبر ..
من الطرق الخطيره للغايه المستحدثه لممارسة العاده السريه و التى وردت لنا من أمريكا تحديدا ما أتفق على تسميته بين المراهقين بالخنيقه !! و فيها يقوم المراهق بلف حبل أو حزام على رقبته لتقلبل وصول الهواء لرئتيه مما يدفع القلب لضخ كميات أكبر من الدماء لأعضاء الجسم لتعويض نقص الأكسوجين و بالتالى يزيد اٍنتصاب القضيب فتزيد النشوه بالتالى .. و من حوالى أسبوعين تم العثور على ممثل أمريكى كوميدى شهير و قد مات مختنقا أثناء هذه الممارسه الشاذه فى أحد الفنادق بتايلاند .. و من فتره حدثت حالة وفاه لمراهق مصرى من ميت عقبه على يد زميله اللى كان بيتولى مساعدته فى هذه العمليه المريضه البشعه ..
كمان بعض المراهقين بيستعملوا لممارسة العاده السريه أشياء غريبه لا تخطر على بال الكبار .. زى مثلا المكنسه الكهربائيه !! و بيستعملوا قوة شفطها فى هذا الغرض .. و طبعا غنى عن القول مدى الخطوره اللى ممكن يتعرض لها المراهق و اللى ممكن أن تصل لحد القطع و التمزق للقضيب بسبب محاولته تقليد واحد من أقرانه اللى حكى له عن تجربته المماثله .. أو بسبب ما شاهده على الاٍنترنت من كليبات مشابهه ..
المراهقون بيتناقلوا بينهم و بين بعضهم أسرار خاصه جدا لا تخطر على بال الكبار .. و بيتداولوا كليبات و لينكات لمواقع تحتوى على حاجات مستجده على بيئتنا و مجتمعنا .. يعنى برضو لا تحسنوا الظن أوى بالمراهق اٍستنادا على البيت و البيئه الصالحه اللى نشأ فيها .. و يجب تحذيرهم من الاٍنسياق وراء مثل هذه الممارسات غير الطبيعيه و ليس فقط تحذيرهم من ممارسة العاده السريه ككل ..
و ما أتعس حظ المراهق المسكين المتخبط اللى بتستعر بداخله رغبه جنسيه غير مهذبه و لا مقننه لو لم يجد لجواره أب أو أم ياخدوا بأيده و فاهمين و مدقدقين و مش بيتكسفوا من مواجهة صغيرهم بالحقائق و عارفين يعنى أيه مراهقه و مراهق و مطلعين على خفايا و أسرار و دهاليز و سراديب هذا العالم العجيب ..
العاده السريه لا تسبب العقم كما يظن بعض المراهقين كما سمعوا من أقرانهم أو من الكبار أو كما قال بعض الأطباء أن الاٍفراط فيها بيؤدى لدوالى الخصيتين .. و لا تؤدى لضعف الاٍنتصاب و القذف المبكر و البرود الجنسى لو مورست باٍعتدال و لا يوجد ضمان أكيد أن مراهقينا لن يجربوها أبدا لكن الاٍكثار منها يؤدى لكل هذه الأعراض المزمنه و اللى تقريبا أتفق المتخصصون عليها ..
العاده السريه بريئه من صغر حجم العضو الذكرى و ضمور الخصيتين كما يظن البعض .. و كمان لا تسبب الجنون و لا العمى و لا الهبل و لا النحنح كما كانوا يخوفونا منها و نحن على أبواب المراهقه و صدقناهم .. لكن نراعى و نحن نشرح مضارها لأولادنا المراهقين أن الزمن قد تغير و أن المعلومه صارت متاحه أمامهم بسهوله و يسر يعنى الزمن تغير و يجب أن نواكب هذا التغير علشان ميضحكوش علينا و ياخدوا كلامنا على أنه مجرد تخويف و تخاريف كبار ..
طبعا حيكون كلام مكرر لو أتكلمت عن طرق اٍغراء المراهق بعدم الاٍنغماس فى هذه العاده .. لكن باٍختصار أهم شىء هو أن نفهمه من الأول أيه العاده السريه دى ؟؟ و بنبث فى نفسه مبادىء التدين و الحفاظ على الصلوات فى مواعيدها لأنه بكده سيحافظ على طهارته والتمسك بقيم الخير و الجمال و بنشرح له آراء علماء الدين فيها حيث أختلفوا ما بين حرمانيتها حرمانيه مطلقه و ما بين كراهتها و ما بين اٍباحتها فى حال الضروره .. بنحاول نبعده عن المؤثرات الجنسيه بمختلف أنواعها و بنشغل وقت فراغه بالرياضه أو بهوايه مفيده و بنقنعه أنه مميز عن أقرانه الهبل الضعفاء اللى بينغمسوا فيها و بنشرح له باٍعتدال من غير تخويف مضارها الحقيقيه و بنتك شويتين على نقطة ضعف الاٍنتصاب و سرعة القذف بعد الزواج ..
بقدر الاٍمكان مش بنسيب المراهق يقضى فترات طويله لوحده .. و كمان بننصحه بتجنب الأماكن المزدحمه اللى بيكون فيها اٍحتكاك بالأجساد .. و بلاش الأكلات الحريفه و الحراقه اللى بتسبب له مزيدا من الاٍثاره الجنسيه اللى هو أصلا بيعانى منها و بنهتم بالطعام الغنى بالفيتامينات و الفواكه و الخضراوات الطازجه بس بلاش الجرجير و الحاجات دى .. و بننصحه أنه يتعود ينام على ضهره لأن ده بيساعده على الاٍحتلام و تفريغ طاقته بشكل طبيعى بدون التدخل منه بممارسة العاده السريه لتفريغ الطاقه الجباره اللى بداخله ..
كمان بعض الأهالى بيضيفوا لطعام أبنائهم المراهقين فى الخفاء القليل من زيت الكافور اللى هو طعمه ما يعلم بيه اٍلا ربنا لتهدئتهم جنسيا .. بلاش .. و يمكن الاٍستغناء عن زيت الكافور بفنجان يانسون أو نعناع على الريق و ليهم تأثير مش بطال أبدا للتهدئه و لا أنصح بيهم للمتزوجين .. كمان بلاش مشروبات زى القرفه و الجنزبيل اللى ليهم تأثير لا شك فيه لزيادة الرغبه الجنسيه بسبب مفعولهم فى توسيع الشرايين و بالتالى زيادة ضخ الدم لمختلف الأعضاء بالجسم .. و كمان نقلل للمراهق الشاى الساده و القهوه و كل ما يمكن أن يسبب الاٍمساك حتى لا يتسبب فى الضغط على البروستاتا و بالتالى يزيد اٍحساس المراهق بالنشوه و الرغبه الجنسيه ..
أرجو أن أكون قد فتحت باب معقول للمناقشه و الاٍستفسارات اللى حنستكملهم فى التعليقات .. و ربنا يحمى أولادنا من الاٍسراف فى كل شىء ..
و تقبلوا خالص تحياتى ..

هناك 44 تعليقًا:

انسان يقول...

بوست أكثر من رائع يا بعبعة

معلومات دسمه ورائعة جدا

أحب اضيف , كل أم وأب لازم يفهموا ان ولادهم مش بعيد عن العادة السرية زي ما هم متخيلين , مهما كانت درجة اخلاقهم و أدبهم
كده كده هيقعوا فيها , لكن دورنا منخليهمش يغرقوا فيها .

غير معرف يقول...

1000 مليون شكر للبوست الغريب الجريأ هذا يا عمرو
أنا في ال35 من العمـر و متزوج منذ 6 سـنوات و أريـد مماسـة الجنس بشكل يومي ولأكثر من مرة مع زوجتي

ولكن زوجتي لا تريـد ذلك هذه المشكلة الأولى فأقوم بعملية الإسـتمناء وهذا الوضع منذ زواجنـا
أقوم بمداعبات زوجتي قبل العملية الجنسية بفترة لاتقل من 15 دقيقة و عند الممارســة لايمكنني أن أمارس أكثرمن خمسة دقائق
و ذلك بسبب سرعة القذف ويمكنني أن أمارس مرة ثانية وكن بسبب رفض زوحتي لذلك قأني أقوم بعملية الإسـتمناء

فهل لديك حلول؟

أم رقيه يقول...

متزوجة منذ سنتين، مشكلتي في أن زوجي إذا أراد الجماع يطلب مني عمل تدليك أو مساج له قبل الجماع، ثم يداعبني قليلا وهذا يشعرني كأني أنا الزوج مع العلم أنه يحرص على إشباع رغبتي.
أسمع أن القبلات أنواع ودرجات لكن لا أعرف منها مع زوجي إلا القبلة المتعارف عليها (قبلة الخد) فقط، ويحب يدخل النت إذا نمت أو كنت مشغولة وبعد النت يروح يغتسل، (أو يأخذ له دش!)
وإذا جلست معه عادي ما يروح يغتسل، أو يأخذ دش.
و أيضا هو من النوع الخجول جدا في أمور الجنس فقط.
وأنا حريصة دائما على النظافة واللبس الجيد والعطور.
مع العلم أنه دائما يمدحني ويعبر عن حبه لي!
لكن ما أدري ما سبب حبه للنت إذا بعدت عنه؟
كنت في البداية أقول: يمكن يتثقف في الأمور الزوجية، لكن اليوم اكتشفت أنه يعمل العادة السرية، طبعا ما يعرف أني أعرف، ومن بعدها وأنا ما أقدر أفكر ما أعرف ماذا أفعل؟
صدمت فيه مع أنه ملتزم؟.

غير معرف يقول...

الله يكوون ف عون الشباب
اللى كل وسائل الفرجه الحرام امامه مع رغبه متوحشه
و ف نفس الوقت لا يجد ما يفرغ فيه طاقته ف الحلال لانه لا يملك
حتى الصيام مش هايعرف يصوم من كتر العري اللى حواليه
مش قدامه غير العاده الهباب دى
عموما ربنا يرحم الجميع و شكرا على المعلومات القيمه

م يقول...

المشكلة التي أعاني منها هي العادة السرية وتسبب لي شعور بالذنب كبير فانا مطلقة وكانت لدي مشكلة كبيرة في زواجي لدي ولد واحد عمره الان 4 سنوات مع العلم اني كنت أمارسها قبل الزواج ولكن بصورة متقطعه جدا فربما كل شهرين اما الان فكل يوم ولا اعرف هل هناك ادوية لتخفيف الطاقة الجنسية وهل لها اعراض جانبية لهذا الدواء مستقبلا، مع ان علاقتي بربي طيبة جدا ولكني دائما اجد نفسي لا استطيع ان امنعها وهل هناك امراض تنتج عن هذه العادة فكرت في الذهاب لطبيب نفسي واعرض عليه مشكلتي ولكنني لا استطيع اخاف ان يفضح امري و شكرا

تحياتى

عايش... ولكن !!!! يقول...

بوست رائع
معلومات قيمه كلنا عارفينها

صبرني يارب يقول...

تمام الموضوع جميل جدا يا استاذ عمرو كالعاده

وفعلا انا استفدت منه وفى حاجات كتير ما سمعتهاش قبل كده

وبالنسبه للعاده السريه هى فيها اراء مختلفه بالنسبه للجانب الشرعي وحكمهاوالحكم الاوسط فعلا دون الدخول فى تفاصيل

انها مش حرام ولكن دون اسراف

وده الراي الاوسط والى انا مقتنعه بادلته

تحياتي على الطرح الجيد

غير معرف يقول...

عاوزه اسال حضرتك ده ممكن يطبق عالبنات و لا ده للولاد و بس؟
و لو ابنتى بتعمل ده اعرف منين؟

و تحياتى على البوست القوى

بنجاواتى يقول...

السلام عليكم

انا شايف ان اكبر معين على ترك هذه العادة القبيحة هى ان يشغل الانسان نفسه بالحق ولا يتركها للباطل

وطبعا يستعين بربنا

ويمرن نفسه دايما على ان ربنا شايفه ومطلع عليه

اعتقد ان الحل هيكون بسيط لو اتغير من جواه ساعتها هتكون التفاهات دى مش فى باله

تحياتى

غير معرف يقول...

ياناس الحقوني العاده السريه ذبحتني

انا لي 7 سنين امارس العاده السريه ..

وكنت امارسها كل يوم جمعه اما كل مره امارسها امارس بعدها مره الى الان وصلت امارس العاده السريه 6 مرات باليوم او 8 مرات باليوم

لحد مااقدر انام على ظهري من كثر الالم وماصرت اصلي لان طول وقتي وانا نجس

ياليت تشوفولي حل زين

مو تقولولي قناعه وشو لان انتم عارفين انه محد بيسمع كلامكم ياليت تعطوني حل واضح اذهب للدكتور او شيء ابي حل حل الله يخليكم جابوني

والله تججنننت ماصرت اعرف افكر واتخيل شيء

اجي اتخيل وش صار احس مخي يبي ينفجر وظهري يألمني طول الوقت وركبتي تألمني قليل واحس نفسي بموت خلاص والله الموت افضل من الحال اللي انا فيه الان

والسبب كله من أبي لانه حابسني في الغرفه ومع الطفش وش بسوي ؟؟ ماعندي غير اني امارس العاده الكمبيوتر امامي ويدي في المنطقه امارس

ياليت تشوفولي حل والله انا زهقت خلاص كرهت حياتي والله كرهتها والله كرهتها ارحموني شوفولي حل انتحر ولا اخذ اي شيء والله انا افكر انتحر من كثرت ممارستها ..

اسف على قوه كلامي اعذروني احاول اعبر عن حالي ..

MaNoOoSh يقول...

الوست من أول كلمة لأخر كلمه فيه مهم جدااااااااااااا

طبعا بحييك يا استاذ عمرو على تعبك فى الموضوع واهتمامك بكتابته

اكتر ما لفت نظري فى الموضوع هو الاهتمام ببعض الاكلات اللي ممكن تخفف شوية الرغبة عند الشاب
كان نفسي اعرف تفصيلات اكتر عن الاكلات او المشروبات اللي بتفيد فى تقليل الرغبة شوية عند الشباب
بس معرفش حضرتك بتنصح الاهل انه بلاش زيت الكافور ده.. يا ترى ليه؟

طبعا شرح مضار العادة دي للشباب مهم جدا باسلوب هادىء بدون التخويف ولكن بكلام منطقي وطبي

وبصراحة أول مرة اعرف ان بعض الشباب خيالهم ممكن يجمح للغرائب والعجائب دي.. وكمان ما خفى كان أعظم


بشكرك مرة تانية على مجهودك فى كتابة الموضوع والنقط المفيدة اللي فيه
وان شاء الله متابعة التعليقات والردود عليها معاكم
وهشير للموضوع فى مدونتي كمان علشان تعم الفائدة أكتر
بس ياريت يا بعبعة تسيبي الموضوع ده اسبوع كده او اكتر شوية

داليا يقول...

انا كنت اعمل العاده السرية من قبل و لي فترة طويلة تاركتها
كيف اعرف اذا كان الغشاء متأثر او لا؟؟؟
مش اقدر اروح ع دكتور
عاوزه طريقة اعملها انا عشان اعرف

ستيتة يقول...

البوست اكثر من رائع وحضرتك فعلا تعبت في تجميعه وكتابته وتسلم ايدك

واهم شيء ان الشاب او الفتاه لا يُتركوا للفراغ فهو عدوهم الأول

اقول ايه عن النصائح والمفاهيم اللي مالية البوست فرغم طوله إلا أنه يشد الواحد بلا شك
فيها معلومات الناس مؤكد عارفينها
وفيها معلومات جديدة وربنا يدك الصحة
وربنا يصلح حال المسلمين

تحياتي وخالص احترامي

النسر المهاجر يقول...

أقترح أن الراياضة والقراءة هما العلاج

بعبعه يقول...

ايه يا عمرو البوست الجامد ده

طب انت فين

البوستات هاتنفجر يا عمرو تعالى رد عليهم

والحقيقه موضوع العاده السريه ده موضوع كبير وطويل ومحتاج فعلا مناقشه من نواحي كتير

لكن هى فى نقطه بس انا باختلف معاك دايما فيها يا عمرو

وهى اعتبار المراهق آله جنسيه مدمره

يعنى المراهق صحيح بيكون زي ما دايما باوصفه جسم رجل برغباته الجنسيه وقوته الجسمانيه لكن من غير عقل تماما

عقله بيكون متخبط وقتها جدا بين الطفوله والرجوله وبالتالي بيبقى مش موجود

وعليه بيكون فعلا خطر جدا ومحتاج حمايه من الكبار

انما مش معنى كده انى اخاف منه واخوفه من نفسه

يعنى فى نقطة الملابس الداخليه دي

يعنى ممكن اه نحافظ فيها لكن يعنى ده شيء وارد انه يشوف هدوم اخواته او امه ومش عايزه الموضوع يبقى فى البيت بالحساسيه دي ابدا

زي بالظبط ردي على الاخت الى خافت من اخو جوزها المراهق على بنتها الى عندها 4تقريبا

يعنى احنا نحرص بس ما نخونش كده

ما نعتبروش دايما الة جنسيه منحرفه مدمره

لكن نحرص عليه ومنه

وبالنسبه للعاده السريه اتفق معاك تماما ان مضارها الحقيقيه فى الاسراف

زي ما اي حاجه باسراف طبعا مضره

تحياتي لك يا عمرو ومش عارفين من غيرك كنا نروح فين

بعبعه يقول...

بما ان عمرو مش هنا

هارد شويه على الناس بعد اذنك يا عمرو

عايزه ارد على ام رقيه

عايزه اقولك حبيبتى اذا فى شيء بيضايقك لازم تحكي معه وتخبريه بالى يضايقك حتى يعرف على الاقل ما يكثر منها

كمان ليه بتضايقى من التدليك وبتعتبري نفسك انتى الراجل مش عيب ابدا انك تدللي زوجك وتحاولي تسعديه ومادام بيحرص على رغباتك وبيسعدك ايه المشكله

اقولك اتفقوا كل مره واحد يدلك التاني يا ستى ونبقى خالصين

زوجك خجول اوك اتكلمي معاه اكتر هزري معاه اكتر شويه عشان يفك جرأيه عليكى واتجرأي عليه انتى الوضع هايختلف تماما

انتى بتقولي لما باسيبه بيلجأ للنت طيب ما تسيبيهوش تلزقي فيه يا ستى مافيش مشكله

واتكلمي معاه كتير كتير كتير واحكيله خبراتك ومعلوماتك واسمعي منه وجرأيه يتكلم معاكي

واعرفي هو ناقصه ايه .

ارجوكم اتكلموا مع بعض اكتر وافهموا بعض واتجرأوا على بعض اكتر من كده

ربنا يوفقك ويصلح حالك

بعبعه يقول...

الاخت ميم

حبيبتى انتى بتقولي كان فى زواجي مشكله كبيره هل هى متعلفه بالعلاقه الجنسيه ولا ايه ؟؟

وعموما انتى بتمارسي العاده السريه اكتر من الاول جايز لانك عايشه لواحدك مش زي ما كنتى بنت

وجايز لانك فى فترة جوازك اتعودتي على ممارسة الجنس بشكل دوري بالاضافه الى انه بقى عندك مخزون ذكريات قد يكون كافي لاثارة الشهوه عندك

نصيحتى ليكى حبيبتى تتزوجي من حد يتقى الله فيكى ويعفك

مش اي حد تلاقيه لا طبعا لكن اسعي لانك تتزوجي بمن يتقى الله وربنا يجعلك فيه العوض عما فات

ولحد ما تتزوجي مافيش قدامك غير الصبر والصلاه والصوم

صومي وصلي وقومي الليل وادعي ربنا مش هاتخسري حاجه هاتقربي من ربنا كتر

ومش هاقولك امنعي العاده تماما لكن حاولي تخفيها لان كترها بالنسبه للست بيسبب مشكله لها باحتقان فى الحوض لانها فى الغالب ما بتوصلش للنهايه وبتكون اثاره بس

والحاجه التانيه بقى فوق الصيام والصلاه وقيام جزء من الليل

تطبقي كلام ابن حنبل ده

نفسسسسك ان لم تشغلها بالحق شغلتك بالباطل

اشتغلي يا ماما اخرجي ذاكري اقري

خلي وحدتك دي فرصه انك تتعلمي وتتثقفي وتزودي نفسك ما تنقصيهاش

واعزمينا فى فرحك قريب ان شاء الله

وكلمه فى ودنك

وما ربك بظلام للعبيد

خليكى انسانه كويسه عشان ربنا يكرمك بشخص كويس

ربنا يوفقك

بعبعه يقول...

داليا

لا اعتقد انك تقدري تعرفي ده من غير ما تروحي لطبيب

لكن هل حصل قبل كده انك اثناء ممارسة العاده السريه حصل انه نزل دم او شيء

وعموما هاسألك المستشار الطبي المتطوع واقولك

بعبعه يقول...

انسان


البوست ده عمرو الى كاتبه مش انا

بس نورت يا فندم

بعبعه يقول...

ستيته فين البوووووووووست

مش هاتهربي اطلاقا


اكتبي البوست هاينز ان شاء الله الاسبوع الجاي قدامك اسبوع يا معلم من النهارده

بعبعه يقول...

مانوش

والله يا اختي ا نا اتمنى اوك اسبووووع لحد ما خالتك ستيته تكتب البوست الجديد بدل ما اروح اعضها

انسان يقول...

الى الاخ اللي العادة السرية مدمراه

ربنا يهديك يا اخي الكريم وفرجلك همك
انت علاجك : أولاً بالمواظبة عالصلاة , واضح من كلامك انك مبتصليش أو مقصر الى درجة كبيرة في الصلاة
مواظبتك عالصلاة ليس فقط ستساعدك على اجتياز محنتك , بل أيضاً هي الحد الفاصل بين الكفر (والعياذ بالله )والايمان

ثانياً : عليك بالعلاج النفسي , اعرض نفسك على أخصائي نفسي وان شاء الله هيكون عنده علاج شافي لك.

ربنا يهدينا ويهديك ويرحمنا ويرحمك

بيبو يقول...

الاخ اللى مدمراه العاده السريه
ابعد عن الفرجه على الكليبات و الاغانى و الافلام الجنسيه و مارس اى نوع من انواع الرياضه و اشغل وقت فراغك و الصلاه و الصوم افضل حل لهذه العاده المدمره شويه صبر و هتلاقى نفسك بطلتها تماما
ربنا يعينك و يفك كربك

غير معرف يقول...

انا عندى 18 سنة وجتلى الدورة لكن قبل ماتيجى انا كنت بعمل العادة السرية وبعد ما جتلى برضه
لكن دلوقتى انا حسيت ان فى الم عندى فى منطقة التناسل
انا قلقانة اوى بس انا يعتبر قللتها وقربت تنعدم من ممارستها عندى بس ارجوكم عايزة كدتورة متخصصة تقولى الالم ده يقلق ولا هيزول مفيش مشاكل فى منطقة التناسل ارجوكم الرد بسرعه عايزة اطمئن
وانا مش هينفع اروح لدكتورة علشان سنى صغير ومحرجة اقول لامى او حد من اهلى ارجوكم تفيدونى

بعبعه يقول...

غير معرف

الاخيره


حاضر يا بنتى هاسألك برضه وارد عليكى







ايه حكايتكم يا ولاد

الجوكر يقول...

استاذ عمرو
السلام عليكم
ربنا يديك الصحه والعافيه
عندي سؤال بخصوص ممارسه العاده السريه ومارستها من تقريبا 4 سنين والان القضيب يقف معي امه يحصل معي سرعه القذف وما حلولها هل اذا تركتها يرد وضعه على ماهو مثل من قبل كان يطول في القذف و ويرجع على حجمه الطبيعي ومامدته ومااعراضه وهل يصبح شيء اذا تركته وهل له اعراض ؟
واكون شاكر لحضرتك و جزاك الله خير

عمرو يقول...

بعبعه
صباح الخير يا أختنا الفاضله ..
أشكرك على الاٍطراء و المجامله و أرجو أن يكون البوست بالفعل مفيد للجميع ..
بالنسبه لنقطة اٍن المراهق آله جنسيه مدمره :
المراهق مش آله جنسيه مدمره فى كل الحالات .. و لكن بقدر الاٍمكان بنحاول نبعد عنه أى مثيرات ممكن عقله الصغير المتخبط أن يستغلها كهدف جنسى ..
الملابس الداخليه الأنثويه بتعتبر زيها زى فضائيات الهوت بيرد و الكليبات الاٍباحيه و أشياء أخرى كثيره لا يجوز أن يجدها المراهق بسهوله بين يديه ..
ده غير أنها أصلا أشياء شديدة الخصوصيه لصاحبتها و لا يجوز أن يقع عليها عين اٍنسان ..
بناخد بالأسباب يا أختنا الفاضله و بنجاول منخليش أى ثغره أمام المراهق يتسلل منها الشيطان لعقله الصغير المتخبط ..
مش بنخاف من المراهق و لكن بنخاف من الشيطان اللى ممكن يتسلل لعقل المراهق ..
تقبلى تحياتى و تقديرى ..

عمرو يقول...

غير معرف الأول ..
1000 مليون العفو :)
أولا طبعا ربنا يديك الصحه.. بس ليه أكتر من مره بشكل يومى ؟؟!!
مش يمكن ده اللى بيفقد لذة ممارسة الجنس لدى زوجتك و بيخليها ترفض ؟؟
ما يمكن بالشكل ده الجنس أصبح عندها شىء اٍعتيادى لا لذه و لا دهشه فيه خاصة أنه واضح من كلامك اٍن هدفك الأول و الأخير هو تفريغ طاقتك فقط اٍما بالاٍستمناء أو بممارسة الجنس مع زوجتك بغض النظر عن محاولتك اٍسعادها و اٍشباعها ..
طيب هل تناقشت معها و سألتها عن السبب الحقيقى لرفضها ممارسة الجنس معاك ؟؟
تطويل فترة المداعبات أكثر من اللازم بتقصر الفتره الفاصله ما بين الاٍيلاج و القذف خاصة أنك أصلا بتمارس العاده السريه المسئوله عن جزء كبير من مشكلة سرعة القذف ..
الحل الوحيد اللى عندى يا عزيزى هو أن تقعد مع السيده زوجتك فى هدوء و تقيم معها نقاش منطقى معقول و تحاول تفهم منها بالظبط أيه اللى بيخليها ترفض ممارسة الجنس معاك .. و فى اٍعتقادى ده حيكون تقريبا حل المشكله ..
تقبل تحياتى و تقديرى ..

عمرو يقول...

م
رد الأخت بعبعه عليكى فيه الكفايه و ربنا معاكى ..
بس ليا ملحوظه صغنونه على كلامك الخاص بخوفك من الذهاب لطبيب نفسى و خوفك من أنه حيفضح أمرك !!
طبعا الكلام ده مش صح .. و أصلا أنتى مش محتاجه تروحى لطبيب نفسى علشان الحاله اللى ذكرتيها و لكن محتاجه تروحى لمأذون و فى أيدك عريس طيب أبن حلال صحته كويسه ..
و الطبيب النفسى بصفه عامه مش ممكن يفضح مريض عنده لأى سبب .. لأنه مستودع أسراره و الحافظ لخبايا نفسه .. و بعدين لو ضرورى يعنى ممكن تروحى لطبيبه نفسيه مش لازم طبيب راجل ..
و على فكره التشطيف بماء دافىء قبل النوم بيفيد فى حالتك جدا ..
تقبلى تحياتى و ربنا معاكى ..

عمرو يقول...

عايش... و لكن
متشكر للاٍطراء ربنا يخليك ..
و كويس طبعا أن حضرتك عارف هذه المعلومات بس اٍحنا بنحاول نفيد اللى ميعرفهاش لأن المدونه معموله لهذا الغرض أصلا ..
متشكر للزياره و التعليق و تقبل تحياتى ..

عمرو يقول...

صبرنى يا رب
أهلا يا أم خالد و متشكر ليكى جدا ..
فعلا أنا كمان شايف اٍن الرأى الأوسط من أفضل الآراء حيث لا ضرر و لا ضرار ..
تقبلى تحياتى و تقديرى ..

عمرو يقول...

غير معرف
البنات طبعا شخصياتهم ليست باٍندفاع و عنفوان الشباب لأن ليس الذكر كالأنثى و ده من رحمة الله بينا ..
فيه طبعا ما يمكن تطبيقه على البنت كما يطبق على الولد زى دفعها للاٍتجاه الدينى المعتدل و شغل وقت فراغها بأشياء مفيده .. اٍلخ
تعرفى اٍزاى بقى أن بنتك بتمارس العاده السريه فده سهل جدا جدا لو فيه بينكم جسر ثقه و مصارحه فحتقدرى تعرفى حتى لو لم تصارحك البنت بذلك ..
تقبلى تحياتى و تقديرى ..

عمرو يقول...

غير معرف
اللى العاده السريه دبحاه ..
فيه كلمات مش فاهمها منك و يبدو أنك مش مصرى ..
عموما أكيد والدك حابسك فى الغرفه لسبب ما ..
حاول تعرف أيه سبب غضب والدك عليك و ترضيه حتى يسمح لك بالخروج من مخبسك و بالتالى تقدر تنشغل فى أمور الحياه و تصرف ذهنك عن ممارسة العاده السريه بمثل هذه الشراهه ..
بس أنا متفائل باٍمكانية اٍقلاعك عنها طالما عندك اٍرادة التغيير للأفضل و الدليل على ده تعليقك اللى بيقطر مراره ..
كان الله فى عونك و اٍبقا طمنا عليك ..تقبل تحياتى ..

عمرو يقول...

مانوش
أشكرك على الاٍطراء ربنا يخليكى و متشكر كمان على وضع لينك البوست فى مدونتك العامره جزاكى الله خيرا ..
مافيش أكلات معينه ممكن تهدىء الرغبه الجنسيه لدى الشاب و لكن فيه أكلات ممكن نبعده عنها حتى لا تزيد رغبته الجنسيه ..
تأتى الشطه و الأكلات الحريفه و الحراقه على رأس قائمة هذه الأكلات ..
الأكلات البحريه بصفه عامه بتزيد الرغبه و خاصة الكابوريا اللى بتشعل الرغبه الجنسيه لدى الذكور و الاٍناث على السواء !!
الجرجير و الكرات و الفجل و البصل النى برضو من المثيرات ..
زيت الكافور له تأثير مهدىء للغايه على الرغبه الجنسيه و بيستعملوه فى التجمعات الشبابيه زى المعسكرات و المدن الجامعيه زمان مش عارف دلوقتى بيستعملوه لسه و لا لأ ؟؟
و لكن تأثيره المهدىء المستمر بيعمل لدى الشباب حاله من الخمول و الكسل و الميل للنعاس و مع الوقت فالغدد الجنسيه بتتأثر تأثر ضار ..
مافيش أحسن من صرف ذهن الشاب بطريقه طبيعيه عن الاٍسراف فى ممارستها ..
تقبلى تحياتى و تقديرى ..

عمرو يقول...

ستيته حسب الله الحمش
متشكر ليكى يا دكتوره و برضو منتظرين البوست اللى حضرتك حتتفضلى علينا به ..
يعنى لا مفر من كتابتن بعد اٍذنك طبعا :)
تحياتى و تقديرى لحضرتك و أهلا بيكى ..

عمرو يقول...

الجوكر
بصراحه برضو مافهمتش أوى مشكلتك أيه ؟؟!!
بس لو تقصد اٍن عندك سرعة قذف أو اٍنتصاب ضعيف فده فعلا ممكن يحصل لو بتفرط فى ممارسة العاده السريه و الوضع بيرجع طبيعى بعد فتره من الاٍقلاع عنها أو ممارستها باٍعتدال ..
ده الحديد اللى اٍسمه الحديد بينبرى و بيتاكل من كتر الاٍستعمال ..
متشكر لزيارتك و أهلا بيك ..

هبه يقول...

برافو يا بابا عمرو.....
فعلا واقع مؤسف.......

الابناء بحاجه حد يكون وياهم دوما و لا ينشغل عنهم.......

والمسؤوولية بتكون متقاسمه مابين الام والاب.......

الله يهدي ااباء وامهات هذه الايام.......

غير معرف يقول...

السلام عليكم
مدونة رائعة طرحت قضايا شائكة باسلوب عصرى
ارجو ان تعطونني جواب حول جواز لحس البظر للزوجة مع العلم انها تعتني بالنظافة
من الناحية الطبية والشرعية

مع تحياتى

بعبعه يقول...

اخر غير معرف

انا هاجاوبك على الناحيه الشرعيه

والطبيه خليها على جنب هاجمع الاسأله الطبيه كلها مع بعضها واكتبها فى بوست واحد ان شاء الله


الناحيه الشرعيه لحس البظر يا ستى مش حرام
ومافيش اي حاجه فى الجماع حرام الا حاجتين

الجماع اثناء الحيض او النفاس

والجماع فى الدبر الى هى فتحة الشرج

بعد كده مافيش موانع اطلاقا

The illusionist يقول...

موضوع وبوست روعه ومليان معلومات للصبح الواحد مكنش يعرف نصها حتى
الف الف الف شكر ليك
كلامك منسق وجميل ويساعد على الانتباه وخلانى اقراه للاخر
مجهود رائع منكم
والف شكر

غير معرف يقول...

البوست بجد روعه تسلم ايدك عليه بصراحه
كلام موزون بميزان حساس
وكلام كبير وخطير في موضوع غايه من الاهميه

وبشكرك انك لم تقع في دائرة الابتذال
ربنا يكرمك زي ماكرمتنا بهذا الكم الهائل من المعلومات

والغريب ان الموضوع نزل من هنا وكأنك دست علي دمل كبير
الناس انست لكلامك العلمي الموزون
وصدقتك
وابتدوا يفضفضوا اعتقد ان دي ظاهره جميله جدا في مجتمعنا
اننا ماننكسفش نتكلم مهما كان الموضوع شائك عشان نحاول مانغلطش

غير معرف يقول...

طيب هو فيه عادة سرية عند البنات

لانى حسيت بحاجة شبه كده

ومكنتش اعرف دى ايه

ولما قريت عرفت

وايه خطورتها

بعبعه يقول...

متشكره لكم جميعا يا جماعه

ولعمرو بدر الى بجد عامل موضوع رائع


ولاخر تعليق من غير معرف

ان شاء الله البوست الجاي هايكون رد على استفسارات طبيه

وجاري عمل بوست كامل عن العاده السريه فى البنات

بس ادوني وقتي بقى عشان اعرف اركز واكتب

لان الموضوع مش بسيط

متشكره تاني للجميع

محمود يقول...

مشكور على الموضوغ اللي محتاجين نتكلم فيه
انا شاب عمري 24 مدمن للعادة السرية ودايما احاول اتركها لين ماوصلت لمرحلة الياس واقتنعت اني ما اقدر اتركها وصرت امارسها باستمرار |
اذا مارستها امارسها مرتين ورا بعض مع فاصل بينهم
يعني احيان امارسها ثلاث ايام في الاسبوع وفي اليوم الواحد مرتين
وسمعت من شخص انه يسبب الفتاق
وانه اذا كان عندك الام في الخصية والصدر هذي من علامات الفتاق
صحيح الكلام دا ؟
اذكر اني مره وحده حسيت بالم في الخصيه