الجمعة، 24 يوليو 2009

مشكله كبيره و لها حل

من أكبر المشاكل اللى بتواجه المتزوجين و بتؤثر على مجريات حياتهم الأسريه فقدان الشعور بالرضا التام عن العلاقه الحميمه مع الطرف الآخر .. و الأكثر شيوعا هو تجاهل أو عدم قدرة الزوج على اٍيصال زوجته لذروة النشوه أو ما يعرف بال Orgasm مكتفيا هو بالوصول لقمة نشوته المتمثله فى القذف و شكرا على كده و تصبحى على خير ..
أغلب الزوجات بيشتكوا من هذا الوضع المؤلم .. و لا أبالغ اٍذا قلت اٍن الكثيرات منهن و رغم قضائهن لسنوات طوال يمارسن حياتهن الزوجيه على الوجه الأكمل اٍلا أنهن مجربوش الوصول للأورجازم أبدا و لا يعرفن عنه أى حاجه !!
و لما يتسألوا طيب ليه يا ستات مش بتصارحوا أجوازكن بهذه الحقيقه المره أو على الأقل تفكروهن بيها و لو بصنعة لطافه كده بيتعللن بالخجل و بأن مادام هو مبسوط و راضى و وصل لقمة النشوه يبقى كده خلاص و فضل و عدل و أهى ماشيه ..
أكيد ده خلل جسيم فى العلاقه بين الاٍثنين و بيزيد على مر الأيام و السنين .. خلل بيؤثر سلبا بشكل خطير على سير العلاقه بين الطرفين .. العلاقه اللى أراد بها الخالق ليس فقط التكاثر و خلفة العيال و لكن أيضا أرادها أن تكون عمليه ممتعه للطرفين و اٍلا كان ممكن أن تتم عملية التكاثر بأى شكل آخر ينتقل به الحيوان المنوى للرجل و يتحد مع بويضة الأنثى بدون علاقه جنسيه ممتعه و مبهجه حبب بها الله البشر فى التناسل و زيادة عباده على الأرض ..
شايف أنه قبل ما أبدأ الكلام عن أسرار الوصول لقمة النشوه لدى الأنثى كما فسرها بعض العلماء أن أتكلم أولا عن الجهاز التناسلى للأنثى و خواصه و وظائفه فى العمليه الجنسيه لتسهيل فكرة البوست ده ..

مهبل الأنثى و هو المكان الطبيعى المخصص للممارسه الجنسيه و تلقى الحيوانات المنويه الذكريه عباره عن أنبوب عضلى مبطن من الداخل بأغشيه مخاطيه و بيربط بين عنق الرحم و الفرج .. فتحته الخارجيه بتقع بين فتحة مجرى البول و بين فتحة الشرج .. و منه يخرج دم الحيض و منه بيتولدوا الأطفال ..
مع الاٍختلافات الشخصيه من أنثى لأخرى فطول المهبل فى المتوسط بيبلغ حوالى 10 سم .. و هو قابل للتمدد بنسب ليست كبيره على حسب طول و حجم العضو الذكرى للزوج .. فى الجزء العلوى من المهبل توجد نصف كره نسيجها أشد صلابه من نسيج المهبل و ده عنق الرحم اللى بيوجد فى منتصفه فتحة الرحم و اللى بتتدفق منها دماء الحيض و اللى بتظل تتسع شويه بشويه أثناء الولاده لكى يعبر منه الجنين ..
المهبل بيحافظ على رطوبته بواسطة اٍرتشاحات خاصه من طبقة الغشاء المخاطي بالإضافه لإفرازات عنق الرحم .. و في فترة الخصوبة بيتميز المهبل ببيئته الحمضيه نوعا ما وبيساعد هذا الوسط الحمضي على تعقيم المهبل وجعله بيئة غير صالحه لأي نمو بكتيري مضر ..
البظر هو أيضا عضو جنسي في الأنثى و موجود في المنطقة أعلى الشفرين الصغيرين وبيتطور من نفس النسيج المكون للقضيب الذكرى للجنين ..
البظر دوره الأساسي و الوحيد فى رأى أغلب العلماء هو الاٍستمتاع الجنسي .. وهو العضو الوحيد في علم التشريح البشرى اللى له دور فريد فى توصيل المتعه لمراكز الاٍحساس بالمتعه فى مخ الأنثى ..
بيحتوي البظر في المتوسط على 8000 نهايه عصبيه تقريبا .. وبتتفاوت آراء العلماء حول أهمية و دور البظر في الوصول للشبق ..
بيتكون البظر من رأس و حشفه وجسم .. ولا يظهر عادة جسم البظر خارجيا إنما بيقع تحت الجلد و بيتكون من نسيج اٍسفنجي قابل و مجهز للاٍمتلاء بالدم ومن ثم الاٍنتصاب ..
و لما بتثار الأنثى جنسيا بيزداد تدفق الدم للبظر بدرجه كبيره مما يزيد في حساسيته وظهوره بشكل أوضح و أضخم و مع الاٍقتراب من الأورجازم بيبدأ البظر في الانتصاب تحت الجلد وقد يصبح تحديد مكانه أصعب.. بيختلف حجم البظر و بيتنوع شكله بين أنثى وأخرى وشعب وآخر و
ختان الإناث
حيث تتم اٍزالة كل البظر أو جزء منه أكيد بيؤثر سلباً على قدرة المرأة الجنسية و قد يعرضها للإصابة بالضعف الجنسي أو البرود ..
جي سبوت : بعض العلماء بيسموها نقطة جرافنبرج نسبة لمكتشفها الدكتور الألمانى أرنست جرافنبرج ..
وهي نقطه معينه بتقع بالجدار الأمامي
للمهبل
في حجم العمله المعدنيه وهي حساسه جدا للإثاره بواسطة الضغط عليها بشكل منتظم بالعضو الذكري و تكرار اٍثارتها و تنبيهها كفيل بتحقيق الذروه الجنسيه لدى غالبية النساء المهيئات نفسيا لذلك ..
بعض العلماء الاٍيطاليين قالوا إنه من الممكن تحديد ما يعرف بالجي سبوت من خلال الموجات الصوتيه لأن الأطباء مقدروش يحددوا بدقه موضع هذه المنطقه الغامضه المفترض وجودها بالفعل ..
ومنذ الثمانينيات وتعبير جي سبوت بيعتبر موضوع مثير للجدل و الخلاف لأن البعض اٍعتبره طريقه و حجه لتفسير ليه بعض النساء بيصلوا للنشوه الجنسيه من خلال الاٍستثارات المهبليه بينما الأخريات مش بيقدروا مهما حاول الزوج حتى يصل لمرحلة التعب و اليأس و بيصلوا للشبق من خلال الاٍٍستثارات الجنسيه البظريه اٍن صح التعبير عن طريق المداعبه باليد أو اللعق باللسان .. بل و وصل الأمر فى الخلاف بين العلماء أن بعضهم أنكر أصلا وجود مثل هذه النقطه و أن الحكايه كلها لا تعدو أن تكون مسأله نفسيه لدى الاٍناث مع اٍختلافات طفيفه فى سمك و غلظة جدار المهبل من أنثى لأخرى ..
بعض النساء بيقدروا يحددوا بالظبط موضع هذه النقطه داخل المهبل و بيقولوا أن فيه أوضاع جنسيه معينه بتشعرهم بالنشوه و بتسهل وصولهم للشبق و الغريب أن كلهم تقريبا أجمعوا أن وضع الفارسه حيث تمتطى الزوجه زوجها و الوضع الحيوانى الخلفى بيتيح لهم التحكم فى قوة الملامسه و دقة التصويب و الضغط بالعضو الذكرى على نقطة الجى سبوت داخل المهبل و بالتالى بيصلوا للحظة الذروه و بيحصلوا على الرضا الجنسى من الزوج و بتكون مقدمات ذلك زيادة نشاط
غدد بارتولين اللى بتفرز ماده لزجه ذات رائحه طيبه شبيهه برائحة الأناناس الطازج لتسهيل الإيلاج
و حركة القضيب المنتظمه داخل المهبل .. و المفترض فى الزوج الأروب أنه بيشعر بهذه الظواهر و بيحفظ مكان هذه النقطه جيدا و بيزيد من ملامستها عندما يقترب هو من القذف حتى يصل مع زوجته لقمة النشوه سويا و ده ممكن جدا يكون سبب لاٍستقرار الحياه الزوجيه اللى بينبع أساسا من شعور الرضا لدى الطرفين خاصة شعور الرضا عن العلاقه الحميمه لدى الزوجه ..
أنصح بشىء و لا أنصح بآخر اٍن جاز ليا النصح ..
أنصح الزوجه بالتخلى و لو بقدر ضئيل عن الخجل و مصارحة زوجها بما يرضيها جنسيا و بما لا يرضيها لكن طبعا مش من ليلة الدخله .. و أنصحها برضو بالتخلى عن قناعتها أن وظيفتها فى العلاقه الجنسيه تقتصر و تقف عند محطة اٍسعاد زوجها فقط لكن عليها أن تعى حقها هى أيضا فى التمتع بزوجها جنسيا سواءا بسواء و للعلم فده شىء سيسعد الزوج أكثر و أكثر ..
و كمان أنصح الزوج بالتخلى قدر ما أستطاع عن أنانيته الجنسيه و مساعدتها للتخلص من الخجل المفرط و حثها على المصارحه بهدف محاولة اٍشباعها جنسيا و الوصول بها للشبق و ده بيتطلب قدر كبير من الصبر و الحب و الموده مع الأخذ فى الاٍعتبار أن وصول المرأه للشبق يستغرق وقتا و جهدا أكبر بكثير مما يتطلبه الرجل للقذف .. و لا ضير أبدا أن يلجأ الزوج لكل الطرق اللى بتوصل الزوجه لقمة النشوه طالما أن ليس فيها ما حرم الله ..
و لا أنصح ابدا غير المتزوجات بمحاولة تلمس أو اٍستكشاف الجى سبوت حفاظا على غشاء البكاره و كل حاجه حتيجى فى وقتها اٍن شاء الله ..
لكن و لكم خالص تحياتى ..

هناك 72 تعليقًا:

حبيبة جوزها يقول...

البوست قوي جدا ومكتوب بعنايه فائقه
ومعلومات غايه في الجديه والحساسيه مما اضفي عليه الاحترام
وفعلا المشكله دي كتير جدا بين الازواج
وساعات الزوجه بتكره الموضوع ده بسبب الحاله النفسيه اللي بتجلها عقب انتهاء الزوج منها وهي ماتعرفش السبب فابيكون رد فعل العقل الباطن رفضها الغير مبرر لنفسها ولزوجها انها تعزف عن اللقاء الجنسي
وفي زوجات بيروحوا للعاده السريه بسبب انها لم تصل للأشباع
وساعات بتقلب لمثليه مع زوجه اخري في نفس ظروفها النفسيه
الحقيقه دور الزوج هنا كبير جدا هو اللي في ايده الحل انه يساعد زوجته زي ماانت قلت ويتخلي عن انانيته شويه وفي النهايه هو ده ماامره الله ورسوله بيه
يعني مش عيب والا حرام واعتقد الاخت بعبعه اقدر مني في ذكر الاحاديث الداله من القران والسنه
عن تجربه الزوجه لو حست من زوجها الحب والحنان في الموضوع ده والتفاني هتسعده زي ماهيسعدها وهيعملوا كل حاجه تريحهم في ظل الشرع والحب والحنان الاشباع الجنسي لكل من الطرفين مهم جدا جدا

عمرو يقول...

حبيبة جوزها
ما شاء الله اٍستفتاحنا عسل نحل بالقشطه :)
ده اٍسمك كده بس لوحده يفتح النفس للجواز و الله .. ربنا يديم عليكم الحب و السعاده و نعمة الرضا ..
عندك حق فى اللى قلتيه .. و أكيد أكيد مش حتقدر توصف المشاعر الخاصه و الدقيقه لسيده غير سيده مثلها و واضح أنك بتعيشى حالة اٍنسجام نفسى و جنسى مع زوجك و نتمنى بقى نسمع رأى سيدات مش قادرين يوصلوا للحاله دى مع أزواجهن ..
شكرا لك و تقبلى تحياتى ..

بعبعه يقول...

ايه المواضيع الجامده الى فى الجون دي يا عمرو

الحقيقه هو موضوع جميل فعلا ومهم

وحقيقى فعلا ستات بيعيشوا ويموتوا عمرهم ما جربوا ولا يعرفوا الذروه ولا تمام العلاقه ولا التمتع بها

وده بيخليها فعلا حتى بعد فتره مش عايزه العلاقه فعلا وبتتهرب منها وبتعمل مشاكل كتير

تسلم اديك يا عمرو وليا عوده بقى لمناقشه تانيه ان شاء الله

غير معرف يقول...

موضوع جاامد جداا والمشكلة دي منتشرة جدا بين الازواج

كلامك سليم ونصائحك في الصميم

ومعنديش اي اضافات غير انه بالرغم من انه الزوجة بتسكت وبتتعود على كدا وبتقنع نفسها انه كفاية عليها بتسعد جوزها ودا المهم

مش عارفة انه الزوج هيعتبرها باردة جنسيا كمان يعني هي ساكتة وصابرة وكمان بتتهم بالبرود

وطبعا الرزوج بيلعب دور اساسي في العلاقة ومعرفة تعامله مع زوجته وارضائها واسعادها

لكن لو الازواج مش مخدين بالهم مفيهاش حاجة الزوجة تحاول معه في طرق كتيرة تقدر الزوجة تلفت انتباه زوجها وصدقوني هيكون سعيد بكدا ومنها ممكن انها تصارحه مثلا او تلمحله وتدلع عليه وبشاطرتها هتعرف تخليه يفهم او ممكن تخليه يقرا مواضيع عن الحاجات دي ترسله لايميله مثلا
او ممكن تمثل الاثارة عشان يعرف انها بتحس وبتتاثر زيه وهيعجبه الوضع وهيحاول يرضيها دايما عشان يشوف الاثارة دي منها

وطبعا النصائح دي تعملها بالتدريج وشوية شوية هو هيتفهم مشاعر زوجته

اتمنى حياة سعيدة لجميع الازواج

تسلم ايدك استاذ عمروو

تحياتي

غير معرف يقول...

شكرا يا استاذ عمرو على البوست القوى جدا،و اريد الاستفسار عن بعض الاسأله المحرجه،ولكن لا حياء في الدين لاني سمعت اراء كثيره ومختلفه...
السوأل الاول: الممارسه الفمويه اعني ملاعقة الاعضاء سواء ملاعقة الزوجه لقضيب الرجل والعكس ملاعقة الرجل عضو المراه حلال ولا حرام واذا كان حلال كيف اصارح به الزوج ومتى يكون قبل الجماع ام بعده ام في اي وقت؟
السؤال الثاني: مداعبة او ملاعقةالرجل شرج المرأه(اسفه جدا)ما حكمه وكيف يكون؟
السؤال الثالث:مداعبة الزوجه لقضيب الزوج بيدها او باي جزء اخر مثل القدم،الصدر او الموخره ؟
انا اكرر اعتذاري بسبب اسالتي المحرجه ولكن انا امس الحاجه لمعرفتها
شكرا....

ستيتة يقول...

يا عم عمرو يا جامد والله
كل ما أقرأ كلام انت كاتبه حتى لو عارفاه قبل كده برضه لا أملك غير اني اقول "الله ينور على جمال العرض واسلوبه القيم جدا

مش ها اتكلم عن النقاط التشريحية ولا الوظيفية في البوست لأن ربنا يكرمك عرضتها على أفضل وجه

ولكن ها أتكلم عن نقطة الصراحة بين الزوجين في مسئلة الحاجات الإنسانية والسعادة الزوجية والست المستحية

إلى عزيزتي حواء قرأت من يومين في مدونة مذكرات زوجة ان زوج بيقول لمراته مش انا الراجل اللي مراته تقول له أنا عاوزاك

وهنا أنت أحد صنفين من النساء
إما أم السعد الراضية "أو عاملة نفسها راضية" وده غلط كبير لأن الكبت يا يجيب انفجار وتلاقي نفسك في البيت زي أمنا الغولة
يا يجيب انكسار وتضطري تروحي لدكتور مصطفى النفساوي زي فيلم ارجوك اعطني هذا الدواء

الصنف التاني أنك تكوني من النوع المدوحار شوية
شوفي الواد ابنك لو عاوز منك حاجة لا بيعرف الخوف ولا اليأس مهما كالتيه على قفاه
خليكي كده أوغلي في الأمور برفق وبدون مناقشات بيزنطية خالص وللي بتسأل قبل الموضوع والا فيه والا بعده أقول لها حسب نوع جوزك
فيه رجالة أمورة تحب تقنن القوانين قبل تطبيقها "ودول في العرب صنف نادر" كان منهم خير وبركة
وفيه رجالة معقدة لازم تخديها على حين غرة
وفيه رجالة شبه فتحي سرور احنا نعمل البلوة وبعدين نقول موافقون أو نعترض

اصلا الحياة الزوجية عمرها ما كانت بالورقة والمسطرة

دي زي الكليات العملية
تجربة
مشاهدة
استنتاج

شكرا يا عمرو ربنا يديك الصحة

حبيبة جوزها يقول...

استاذ عمرو
فعلا جوزي وانا منسجمين جنسيا فعلا عشان بنحب بعض وعايزين نرضي بعض في حدود الشرع
ومش وخدين الموضوع روتين والا مهمه واخدينه حب ماهو مايجيش غير كده
هو كمان صبور وبيحبني وعارف انه لما يسعدني هسعده غير انه مش اناني خالص
بالعكس بيفضل يرضيني الاول عنه نفسه
ورقيق جدا في الموضوع ده عشان كده نجحنا في التواصل
وهو له فضل عليا كبير في الموضوع ده هو اللي اخد بيدي وعلمني وكمان علمني اني مااتكسفش منه خالص وشجعني يعني انا تلميذته من الالف للياء
انت عارف طبعا التربيه اللي بنتربي عليها من صغرنا لحد مانتجوز
بشكرك علي ردك وعلي البوست
تقبل تقديري الشديد لشجاعتك

بعبعه يقول...

بصوا بقى انا اعترض

ايوووووووه انا ماليش دعوه ده مش بوستي يا جودعان انا المفروض اجي ضيفه كده اهنى وامشي

ماشي يا عمرو يا مدبسني وتهرب انت


الاخت الغير معرفه هاتي ودنك عندي يا ستى شويه

اجابة الحلال والحرام دي يا ناس قلتا مليون مره

مافيش حاجه حرام غير ادخال العضو الذكري فى فتحة الشرج

او الجماع اثناء الحيض والنفاس


اي حاجه من الى انتى قولتيها مش حرام


اما عن ممارسة الجنس بالفم
الحقيقه قبل ولا بعد دي تبعكم انتم بقى

انما فى الاعم الاغلب بتكون فى الاول وبعد كده بتكملوا بالايلاج العادي وده الوضع الاقرب للطبيعه الى مش باحب مخالفتها

والسؤال الثالث زيه زي الاولاني مش حرام


اه ونصيحه مني خوديه قفش على حين غره ويا صابت يا اثنين عور

لما يبقى يتضايق ابقى قوليله سوري ما عدتش اعمل كده تاني

واي خدمه احرجينا على كيفك

وعمرو يهرب ويصدرني انا
ههههههههههههههه

بعبعه يقول...

حبيبة جوزها والنبى عايزه ابروز كلامك واعلقه على باب المدونه على الله يفهموا يا اختي
ربنا يباركلك ويكرمك ويسعدكوا يارب

غير معرف يقول...

بوست حلو و فى الصميم
بس ايه الوضع الحيوانى الخلفى ده؟
يا ريت الشرح علشان تعملو حسابكو معاكو بنات لسه مدخلوش دنيا
ده سؤال
سؤالى التانى هو جى سبوت عضو يعنى حاجه ممكن تتمسك باليد و لا ايه؟ و مش ينفع تتمسك الا من جوه المهبل؟
يعنى البنات مش يعرفوا يمسكوها و لا ايه مش فاهمه؟ اول مره اسمع عنها
تقبل مرورى

غير معرف يقول...

استاذ عمرو و بعبعه
دائما مواضيعكم صريحه و شجاعه و مش معتادين عليها فى البلوجر و عندى سؤال
انا عمري 28 متزوجه منذ 5 سنوات ولي ولدين ؟تزوجت عن علاقة حب 3 سنوات وكان لي علاقة جنسية بزوجي قبل الزواج عباره عن الايلاج من الخلف وكنت استمتع بذلك معه و كنت اقذف معه وبعد الزواج يت رغبتي بهذا الشيء معه الا انه يرفض ذلك ويفضل الجنس الاعتيادي
ونحن لا نعاني من اي مشاكل جنسية مطلقا غير اني دائما احاول ان اذكره بالماضي عسى ان اصل الى ما اريد ؟؟؟
وهذا يشعرني بالذنب !!! فما الحل

انسان يقول...

زوجتي الحبيبة لا تصل للأورجازم عن طريق الايلاج , وفي الحقيقة (علمياً) أكثر من ثلثي النساء لا يصلن للأورجازم عن طريق الايلاج .
ولكننا نصل لقمة المتعة عن طريق لعق البظر وتقبيله باللسان , وهو أمر غاية في المتعة و الحميمية لكلينا , ولأي زوجين .. بشرط الاهتمام المستمر بالنظافة الشخصية . وأنا أنصح كل زوجين ان يجربوه .

هذا بجانب الايلاج , حيث أنه ممتع أيضاً .

ويجب على كل زوج أن لايكون أنانياً , ويصل الى الاورجازم بمفرده وينهي العلاقة بعدها . المرأة أيضاً من حقها الاستمتاع بالذروة , و هرمون الاندروفين الذي يفرزه الجسم بعد الاورجازم و يعطي الشعور بالهدوء والاسترخاء .

dreem يقول...

سلامو عليكو
كلامك صحيح وواقعى بس انتوا اغفلتم نقطة .. مش عارفة هى موجودة دلوقتى ولا لا
ان الست لو اتكلمت مع جوزها فى اى حاجة تمس العلاقة الحميمة بتثير الشك فى جوزها وبيتسائل دا ان ما طسهاش كلمتين على شاكلة : انتى عرفتى الحاجات دى ازاى ومنين
اعتقد انك فاهمنى يا عمرو
وبعدين فيه سؤال انا سألته فى موضوع العادة السرية وما حدش عبرنى بالرد

عمرو يقول...

بعبعه
متشكر ليكى هذا الاٍطراء و الحقيقه أنا اللى عاوز أشكرك أشكرك أنك أتحتى لنا هذه الساحه الرائعه للحوار و المناقشه و التعلم فألف شكر ..

MaNoOoSh يقول...

الموضوع فعلا مهم وبيكون السبب فى مشاكل ومشاحنات كتيرة جدا بين الأزواج من غير ما يحسوا

اجمل حاجة فى الحكاية دي ان الزوجين يتعودوا يتكلموا مع بعض بصراحة وبدون خجل علشان يقدروا يسعدوا بعض

عمرو يقول...

نواره
أهلا و سهلا بيكى ..
حقيقى بيقع عبأ كبير على الزوج حتى يأخذ بيد زوجته و يخرجها من دائرة الخجل المفرط اللى غالبا بيكون السبب فى ذبول العلاقه الجنسيه بين الأثنين ..
و كلام حبيبة جوزها فى تعليقها التانى بيؤيد هذه النظريه ..
أشكرك و لك التحيه و التقدير ..

زبادى يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبراكاته

انا حديثة الزواج وعندي مشكلة هي بوجود حكة في المهبل ولا اعرف سبب المشكلة
وكان عندي الم شديد في وقت الجماع كان هذا قبل الحكة الشديدة وحدث لي جفاف في وقت الجماع
و الافرازات التي تخرج مني ليس له رائحة كريها وليست لها لون لونها ابيض ولاكن قليلة وليست كتيرة
وقمت بزيارة للطبيبة فقالت لي انها حكة عادية لاكنها تزداد كل يوم وقامت الدكتورة بوصف الدواء
gyno-daktarin
وقمت بأستعماله ولاكن بحكم اني حديثة الزواج لا استطيع ادخل الدواء كله في المهبل فكان زوجى يدهن به قضيبه و يجامعنى كنوع من الترفيه و العلاج حتى اشتكى هو ايضا من نفس الحكه
ارجو منك مساعدتي في هذه المشكلة اريد ان اعرف سبب الحكة الشديدة ؟

بارك الله فيك وجزاك الله الف خير

مع الف سلامة

بعبعه يقول...

الاخت الغير معرفه الى حاسه بالذنب

والله يعنى انا باحاول اكظم غيظي اهو عشان البت داليا ما تقوليش قرفتي الناس

المهم

اولا انتى ارتكبتي ذنب كبير اوي لازم الاول تتوبي عنه وتندمي وتستغفري

الى هو العلاقه الجنسيه بجوزك قبل الجواز

ولازم انتم الاثنين تتوبوا وتستغفروا ربنا وان شاء الله تقبل توبتكم

ومش عارفه ازاي عقل البنى ادم يجيبه انه يعمل حاجه زي كده ؟؟

يعنى ان كان الزنا من الكبائر الجماع فى الدبر للزوجه حرام

طب مش للزوجه يبقى ايه يا اخويا ؟؟؟

ولا هى المشكله فى غشاء البكاره ؟؟؟

امخاخ عجيبه

المهم انتى يا بنتى اتعودتي على حاجه غلط وحرام انسيها وبطلي تفكري جوزك بيها فكريه بحاجه عدله وحياة ابوكي

ووتوبي واستغفري
مش معنى انك اتجوزتي الى زنيتى معاه يبقى كده خلاص الذنب راح فى الهوا

لا لازم تتوبي وتندمي وتستغفري وتعزمي عدم العوده تاني

وتقولي لجوزك يعمل كده

وادعي ربنا يشيل عنك السوء

وهاخد راي الدكتور ولو فى حاجه هايضيفها هابلغك فيها بس ابقى سمي نفسك اي اسم عشان اعرف اوجهلك كلام

بعبعه يقول...

دريم

عندك حق فىرجاله كتير مخها تعبان المفروض تحاول هى تغير فكره ولو ما تغيرش يا ترضى به بغباوته دي

يا تغيره تشوفلها جوز غيره
هههههههههههه


فين سؤال العاده السريه ده اكيد سقط سهوا

حدديلى معلش كان فى اي بوست وانا هاشوفه
وارد لو كان عندي جواب

بعبعه يقول...

الاخت زبادي

روحي انتى وجوزك فوراااا لدكتور تاني غير الخفيفه بتاع الحكه عادي

الجينو دكتارين ده للفطريات جايز انتى ما عندكيش فطريات
وهاسألك الدكتور واقولك

بعبعه يقول...

عمرو

شوف يا كنج انا رديت شويه اهو بقى افتكروا الجمايل
ههههههههههههههههه

كمل انت بقى لباقي الناس

انا رديت فى اختصاصي بس

hasona يقول...

السلام عليكم


موضوع مهم جداً

وهو من أكبر أسباب للطلاق أو بقية المصائب التي تواجه الاسرة

من طلاق أو خيانة
ا

عمرو يقول...

غير معرفه بتاعت الأسئله المحرجه
تصحيحا بس للجمله بتاعتك انه لا حياء فى الدين ..
فمن وجهة نظرى أنه فيه حياء فى الدين .. و الحياء شعبه من شعب الاٍيمان ..
الصح أنه لا حياء فى العلم ممكن .. لا حياء فى فى أى حاجه تانيه من هذا القبيل يجوز و لكن فى الدين ؟؟
لااااا
فيه حياء
الحقيقه أختنا بعبعه جاوبتك بما فيه الكفايه بس بعد اٍذنها و اٍذنك أحب أضيف بس حاجه صغنونه خالص خاصه بلعق شرج الزوجه ..
الأطباء حذروا من هذه الفعله بالذات رغم الحفاظ على النظافه الشخصيه الشديده للزوجه و ذلك على حد قولهم لوجود ديدان دقيقه للغايه قد لا ترى بالعين المجرده فى هذه المنطقه أحيانا و تنتقل لفم الزوج و منه للجهاز الهضمى و قد تسبب عدوى لأمراض مختلفه ..
يعنى هو تحذير طبى قد يبدو جاد و قد يبدو مسبعدا ..
و الاٍختيار للزوج ..
شكرا و نورتى ..

dreem يقول...

سلامو عليكم تانى
السؤال فى بوست صبرنى يارب وكانت فحواه : هل الاطفال يمارسون العادة السرية ؟؟ والاطفال تحديدا 6 سنوات
تحياتى

عمرو يقول...

ستيته حسب الله الحمش
متشكر جدا يا دكتوره و الله على هذا الاٍطراء خاصة أن حضرتك على درجه علميه و ثقافيه لا يستهان بها أبدا ..
غريبه فعلا أن نقطة الصراحه ممكن توصل بين الزوجين لأن الزوج يستنكر على زوجته أنه نعلن عن رغبتها فيه !!
أمال تعلنها لمين ؟؟
ضيق الأفق أحيانا قد يبدو كنكته عبثيه و لكن الحقيقه أنه مؤشر خطير جدا لما سيكون عليه شكل الحياه فيما بعد ..
و على فكره برضو الزوجات بيقع عليهم شىء كبير جدا من تحمل الخطأ لأن عدم رغبتهم فى تطوير شخصيتهم بيوصل بيهم لأنهم بيبقوا زى الحلزون اللى جوه قوقعه مش عاوز يخرج منها أبدا لخوفه من الهلاك مع اٍن الواقع اٍن الهلاك هو التقوقع داخل النفس و طيها على أحزانها للأبد ..
متشكر يا دكتوره على آرائك القيمه و ربنا يدينا و يديكى الصحه يا رب ..

عمرو يقول...

حبيبة جوزها
يا سلااااام
واضح كده أن جوزك ده بونبونايه و الله و يتلف فى السوليفان :)
ربنا يسعدكم و مايفرقش بينكم أبدا ..
طيب أنتى كلمتينا عن رقته و حنانه و الصفات الحلوه اللى فيه .. يعنى مش شابفه فيه أى عيب خالص ؟؟ و لا أى حاجه ممكن تبقى مش لطيفه بالنسبه ليكى ؟؟
يا ريت لو تتابعينا و تقولى لنا ..
متشكر جدا و أهلا بيكى تانى ..

بعبعه يقول...

دريم

والله يا ما شوفت السؤال ده بتيتا بس اعذرينى هارد عليكى تحت البوست عشان النظام يا معلمي

بعبعه يقول...

عمرو

اتفق معاك تماما فى الراي الطبي بس الحقيقه كنت مستنيه اسمع راي صديقنا الطبيب


بس هو انت بتهدي النفوس بين حبيبه وجوزها ولا ايه
ههههههههههههههه

لا لا تهدية النفوس دي سبهالي دي لعبتي

عمرو يقول...

غير معرفه بتاعت بوست حلو و فى الصميم
متشكر ليكى أولا ..
الوضع الحيوانى الخلفى هو وضع جنسى يكون فيه الزوج خلف الزوجه و سمى بالحيوانى لأن كل الحيوانات بتستعمله فى التزاوج و أغلب الشعوب بتسميه بالوضع الفرنسى مش عارف ليه !!
الجى سبوت مش عضو كما قال بذلك العلماء اللى تيقنوا من وجودها .. و لكنها نقطه كما قلت فى حجم العمله المعدنيه بها مراكز عصبيه شديدة الحساسيه بشكل كبير و عند اٍستثارة هذه النقطه بالتلامس أو الضغط المتكرر بتحدث اٍثاره كبيره للأنثى و حتما بتنتهى بأن تقذف أو تصل للأورجازم ..
و البنات لأ ما يعرفوش لا يمسكوها و لا يحسسوا عليها و لا أصلا يوصلوا لها و لا ليهم دعوه بيها خالص لأنها بتقع خلف غشاء البكاره يعنى ممنوع الاٍستكشاف ..
متشكر ليكى و أهلا و سهلا بيكى ..

عمرو يقول...

غير معرفه اللى عاوزه جوزها يضاجعها من الخلف !!!
يا سلاااااام !!!
يعنى بتقولى : وكان لي علاقة جنسية بزوجي قبل الزواج عباره عن الايلاج من الخلف وكنت استمتع بذلك معه و كنت اقذف معه !!!!
كده ببساطه و كأنك بتقولى مثلا كنا بنتمرجح فى المرجيحه و بنقزقز لب على الكورنيش !!
يعنى زنا و كمان من حيث حرم الله ..
طيب ..
و دلوقتى بعد ما ربنا تاب عليكى أنتى و هو و أتجوزتوا و خلفتوا و بقت حياتك طبيعيه عاوزه تانى يضاجعك من الخلف ؟؟!!
يا ستى حرام عليكى أتقى الله .. هو تكسير حدود الله كده بالساهل ؟؟
يعنى عاوزه تجريه للحرام و هو جوزك و أبو عيالك و تاب عن أفعاله معاكى قبل الجواز و برضو مش ساكته عنه !!
أصرفى ذهنك عن هذه الأفكار الشاذه و أستغفرى ربنا عن ذنوبكم و أستمتعى بالحلال علشان ربنا يبارك لك فى عيالك و مادام حاسه بالذنب يبقى اٍن شاء الله ربنا حيقف جنبك بس اٍخلصى له النيه ..

عمرو يقول...

انسان
ربنا يديم عليكم السعاده و المحبه ..
و فعلا الكثيرات من النساء يصلن للأورجازم عن طريق الجنس الفموى و ليس المهبلى و على الأزواج مراعاة ذلك و أن لا يأنفوا أبدا منه فى سبيل اٍسعاد زوجاتهم لكن بشرط أن لا تعلو هذه الممارسه على الممارسه المهبليه الطبيعيه ..
أشكرك يا انسان و أهلا و سهلا بيك ..

عمرو يقول...

مانوش
أهلا بيكى و سهلا ..
يا ويله اللى مش بيتكلم .. بجد يا ويله و يا طول عذابه و شقاء أيامه ..
أوافقك تماما على كلامك و أهلا بيكى ..

عمرو يقول...

زبادى
ما يمكن طريقة اٍعطاءك الدواء هى السبب !!
أصل بصراحه شفت كتير بس دى أول مره أشوف الطريقه دى لأخذ الدواء ..
عموما أسمعى كلام أختنا بعبعه ..
تقبلى تحياتى ..

عمرو يقول...

بعبعه
فاكرين الجمايل أيوه يا سلااااااام
دى جمايل اٍنما أيه !!
حاضر حأرد على باقى التعليقات يعنى هى دى اللى اٍختصاصى ؟؟ :)

عمرو يقول...

hasona
فعلا من أكبر الأسباب اللى على الأقل بتخللى شكل الحياه مش لطيف و مش مزهزه كده و الغريب أن الأزواج و الوجات بعضهم بيبقوا عارف الأسباب و بيدفنوا رؤوسهم فى الرمال !!
متكشر للزياره و التعليق و أهلا بيك ..

عمرو يقول...

بعبعه
أهدى النفوس أيه يا بعبعه دى حبيبة جوزها بتقول أشعار فيه و على رأيك كلامها يتبروز على باب المدونه يعنى حتى مافيش ثغره حد يقدر يخش لهم منها علشان النفوس تقوم على بعض و يرجع يهديها :))
أستنى يا بعبعه لما نشوف أدينى سألتها سؤالين كده يمكن نعرف منهم نهدى النفوس فيما بعد ..
بس بجد ربنا يديم عليهم السعاده و السلام و الرضا ..

عمرو يقول...

dreem
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ..
يا أختنا الفاضله الدنيا و أحوالها تغيرت عن زمان ..
يعنى ممكن أيوه كان زمان الزوج يتسائل مراتى عرفت الحاجات دى منيييييين ؟؟
لأن الدنيا كانت ضيقه و مقفوله ..
لكن دلوقتى لو زوج سأل زوجته عرفتى الكلام ده منييييييين ؟؟
حتقوله من الأنترنت و من الفضائيات و من قنوات الكبار فقط و من التعليم اللى أتعلمته فى الجامعه و لا فى المعهد و من كليبات الموبايل .. ده غير طبعا مدونة بعبعه و هى الأساس :)
يعنى الدنيا أتغيرت عن زمان .. و المفروض الزوجات يسايرن هذا التغير الحياتى المعلوماتى و يسيبهم بقى من خوف و خجل جداتنا اللى لسه مترسب جواهم و اللى كان مناسب و ملائم للفتره و الزمن اللى كانوا عايشين فيه ..
أما عن سؤالك بخصوص العاده السريه للأطفال فالأخت بعبعه حتجاوبك عليه ..
تقبلى تحياتى و تقديرى ..

غير معرف يقول...

ايه الفرق بين الافرزات الى بتنزل لما بتحصل اثاره جنسيه و بين افرزات الشبق؟
و هو ايه اساسا الشبق و بيحصل فين و ازاى و ليه؟
سؤال كمان يعنى ممكن البنت العذراء تحس بالشبق ده او المتزوجه بس؟
شكرا للجواب مقدما

مكبوتة اوى اوى يقول...

نفسى اسأل طول عمرى
نزول الافرازات والاحساس
بلذة ما بالنسبة للانثى بدون
تدخل منها سواء نفسى او عضوى يستلزم الغًسل بمعنى مثل الغُسل
من الجنابة او الحيض؟
وكمان سؤال تانى عارفة ان العادة
السرية حرام وربنا يتوب على كل
خاطىء يارب لكن هل تستوجب العسل برضة زى الحيض والجنابة.

عمرو يقول...

غير معرف اللى بيسأل عن الشبق
الاٍفرازات اللى بتحدث مع الاٍثاره الجنسيه أو العاطفيه للأنثى بتفرز من غدة بارتولين اللى بتشتغل بشكل تلقائى بأوامر من المخ و بتفرز ماده لزجه الغرض منها تسهيل اٍيلاج القضيب لداخل المهبل و بدون هذه الاٍفرازات بيكون الاٍيلاج مؤلم نوعا ما للأنثى و ممكن أن يسبب لها و له اٍلتهابات قد تكون أحيانا شديدة الاٍيلام ..
و المفترض أن تستمر هذه الاٍفرازات فى الظهور أثناء أداء العمليه الجنسيه لتسهيلها و بالتأكيد ستكون موجوده بكثره أثناء وصول الأنثى لهزة الجماع أو الشبق أو الأورجازم و ده بيعمل خلط لدى البعض و بيظنوا أن للشبق اٍفرازات خاصه به فى حين أن الشبق ما هو اٍلا وصول الأنثى لذروة النشوه و أعراض ده بتكون حدوث اٍنبساطات و اٍنقابضات قويه خاصة فى منطقة المهبل و قد تحدث لدى البعض رعشه بتطول الجسم كله .. و تبدو الأنثى و كأنها مغيبه عن الوعى و بيعقب ده اٍحساس عميق بالراحه و الاٍسترخاء ..
الأنثى من الممكن أن تصل لحالة الشبق عدة مرات أثناء الممارسه الواحده على عكس الرجل اللى بيحتاج لفتره من الراحه قد تطول أو تقصر للممارسه من جديد ..
و أيوه ممكن البنت العذراء تصل للشبق لو كانت بتستثار من البظر و ممكن بعد الزواج تكتشف أنها بتشتثار أيضا من من منطقة المهبل و لكن غالبا ستثتثار من المنطقتين معا ..
العفو .. و أرجو أن أكون قد أفدتك ..

عمرو يقول...

مكبوتة أوى أوى
كان الله فى عونك يا مكبوته و فى عون كل المكبوتين ..
تمت اٍحالة أوراقك لأختنا بعبعه و هى ستتولى الاٍجابه عن أسئلتك ..

بعبعه يقول...

اي خدمه يا لورد

مكبوته اوي

تعاليلى على جنب

اولا تراجعي بوست صبرني يارب عن الحكم الشرعي للعاده السريه وما تقوليش حرام مطلق كده


ثانيا بالنسبه للافرازات

الافرازات اللعابيه الشفافه (او الملونه لو كان عندك التهابات )

دي ممكن تنزل من غير اي اثاره ومن غير اي حاجه وهى لا توجب الغسل وانما توجب الوضوء

ولو حصل مجرد اثاره هاتنزل الافرازات دي برضه وبرضه مش هاتوجب الغسل

وزيها زي المذي عند الرجال


الحاجه الي توجب الغسل هو الانزال الى بيحصل مع هزة الجماع

او طبعا لو حصل هزه من ممارسة العاده السريه

وممارسة العاده السريه لو حصل انزال توجب الغسل طبعا



من الاخر يا بنتى عشان مش تتلخبطي

حاجتين بس يوجبوا الغسل مهما كان السبب بقى


الانزال ( انزال ماء هزة الجماع للست والسائل المنوي للذكر)

والسبب التاني تلامس الاعضاء الجنسيه ولو من الخارج وبالطبع الايلاج يعنى


يو ويلكم يا مكبوته

بس ما تكبتيش فى نفسك يا اختي

بيبو يقول...

متشكرين جدا يا اخ عمرو على البوست العنيف و للاخت بعبوعه على المجهود الرائع ده بس الواحد بيحس بالملل بعد فتره من الزواج و لديه الرغبه ف ال تغيير و الزواج الثانى
مش معنى كده ان الواحد كره مراته
طب بزمتك كده مش نفسك تدووق من طبق تانى و يكوون عندك صنف و اتنين قولى رايك بصراحه
اعتقد ان ده هايعطى حيويه و نشاط ف العلاقه مع الزوجه الاولى
مش كده و الا انا غلطان

سلوى 2009 يقول...

السلام عليكم
ارغب فى عرض موضوعى على القراء و استفيد من خبرتهم و طبعا من رايك على اساس المدونه حره و بتناقشوا مواضيع حساسه
اناسيدة متزوجه وزوجي على سفردائم وتعرفت على شاب عن طريق النت وهويعرف اني بنت واحببنابعضناحتى وصلناللمعاشرة الجنسيه عن طريق النت او التليفون والغريب اني أشعرمعه بمنتهي السعاده الجنسية واشباع رغبتي في حين اني لا أشعربهذا الاحساس مع زوجي وهو يعاملني مباشرة اماالثاني فلايلمسني ولكن همساته تغريني وتثيرني جدا وانا استمتع عندما اثيره جنسيا اراه بتأوه امامي حتى لولم تكن لدي رغبة جنسية استمتع وهو عنده رغبة في والان انا أتألم لاجله ولااريده يتعذب بدوني لانه لا مستقبل لناسوياوقررت الابتعاد عنه والتوبه الي الله ولكني اخشى الفراغ الذي سوف يصيبني خصوصا اني تعودت عليه جدا واحببته ولا استطيع العيش بدونه خبروني بالله عليكم ماذا أفعل بنفسي كي أقوى علي شيطاني واترك ذلك الشاب يعيش حياته وشبابه والتفت انا لبيتي وزوجي علما بانني لا اشعرباي متعة جنسية مع زوجي ولكني بصل لقمة متعتي مع ذلك الشاب ولكم جزيل الشكر والتقدير

عمرو يقول...

بيبو
العفو و أرجو يكون بوست مفيد ..
الملل و الرغبه فى التغيير بعد فتره من الزواج مش بيكون الزواج كمشروع قائم و رباط بين أتنين هو السبب فى هذا الملل و الرغبه فى التغيير ..
لكن الملل و الرغبه فى التغيير بيكون سببهم الزوجين نفسهم .. و لا أعفى طرف منهم من تحمل مسئولية هذا الملل و الرغبه فى التغيير ..
بتسألنى عن نفسى أنا شخصيا اٍذا كان نفسى فى طبق تانى و يكون عندى صنف و أتنين ؟؟
مبدئيا كده ماينفعش تشبه الزوجه بالطبق و لا النساء بأصناف الطعام لأنهم بنى آدمين من لحم و دم و مشاعر و أعصاب و آمال و حياه طويله عريضه ..
دى حاجه ..
الحاجه التانيه طبعا حأفترض أنك بتتكلم عن علاقات فى اٍطار شرعى و هو الزواج ..
الزواج التانى و التالت و الرابع ربنا سبحانه و تعالى وضع له ضوابط و أحكام و أسباب و تبعات تكاد تجعل منه أمر مستحيل خاصة فى هذا الزمن ..
بل أن ربنا وضع شرط صغنون خالص كما يبدو للبعض و لكنه فى الواقع صعب جدا جدا جدا ألا و هو العدل :)
العدل فى كل شىء بين الزوجتين حتى فى أتفه الأمور فهل ده سهل ؟؟
لا أعتقد طبعا ..
رأيى بصراحه زى ما طلبت منى أقوله أنه طالما لا توجد ضروره ملحه للغايه للزواج الثانى فلا داعى له أبدا لأنه مش حيعطى حيويه و نشاط فى العلاقه مع الزوجه الأولى و لكنه سيدمر الحياه كلها الأولى و الثانيه لو لم تكن له ضروره ..
متشكر لك و تقبل تحياتى ..

غير معرف يقول...

شكرا جزيلا استاذ عمرو على البوست الرائع

بالنسبة لسؤال الاخت عن لعق فتحة الشرج بين الزوجين

زى ماقولنا قبل كده ان الأعضاءالتناسلية السليمة الاصل فيها انها لاتنقل الامراض عن طريق الجنس بالفم

لكن الوضع بالنسبة لفتحة الشرج مختلف لأن الاصل فى فتحة الشرج وجود بكتيريا مرضية مش فكرة بس الديدان الدبوسية انا بكلم على كوكتيل من بكتيريا مختلفة

هناك نقطة اخرى مهمة جدا بين الزوجين اثناء التعامل مع المداعبات هو البعد عن التطرف فى ارضاء الشهوات لأن اثناء الشهوة قد يهيأ للانسان صحة وجمال شئ معين يتحول لبعد انقضاء الشهوة إلى شئ مقزز ومنفر قد يؤثر على علاقة الزوجين بعد ذلك

الاخت التى تسال عن الجنس من الدبر اعتقد ان الاخت بعبعه اجملت الراى الدينى اما عن كيفية التخلص من عادة جالبة لللذه ومحرمة فتحتاج إلى ارادة وتمسك بالدين وهناك من التنويعات بين الزوجين ماهو حلال ما فيه إغناء عن اى محرم

تعليقات بسيطة

الوضع الخلفى لا يوجد داعى ان نقرنه بالحيوانى مما قد يحمل شبهة تنفير

الجى سبوت حتى الان مثلما شرح لنا الأخ الفاضل عمرو غير مؤكده
وهناك خلاف علمى بين الاطباء هل هى موجودة او لا
وكل فريق يدعم رايه بمجموعة محترمة من الابحاث
وخصوصا ان هناك إقتران مابين الجى سبوت وما يطلق عليه القذف النسائى المختلف عليه ايضا
ما يهم هنا ان نفهمة انه لايوجد زرار عند المراة مثل زرار النور لما ندوس عليه تنور

صح الزرار ده لو موجود حيحل كل المشاكل

بس المراة كيان انسانى معقد ( قصدى مركب) عبارة عن كتلة احاسيس متحركة علشان توصل للرعشة الكاملة بالليل فى السرير
حتحتاج إلى كلمة حلوة الصبح من جوزها
حتحتاج إلى إبتسامة وكلمة حب وانت راجع من الشغل تقولها تسلم ايديكى على الغدا
لو عملت كل ده فى وقت ممارسة الحب حتى لو دوست على صباع رجليها الصغير حتوصل للرعشة الكاملة

لو عايزين كلمة سحرية تبقى زى ماقلنا الاخ الفاضل عمرو واغلب المشاركين هى الصراحة والمصارحة بين الزوجين

الاخت دريم: الاطفال قادرين على الاحساس باللذة عند ملامسة الاعضاء التناسلية فى سن اصغر حتى من الست سنوات
لكنهم غير قادرين على الوصول للرعشة الكاملة نتيجة عدم نضوج الاجهزة التناسلية الداخلية
هل تسمى عادة صعب لأنهم فى الاغلب تعلقهم بيها بيبقى ضعيف لأنها غير مكتملة وومكن مع بعض النصائح الواعية من الاهل مع قليل من الألهاء ينسوها تماما

الله يكرمكم محدش يقول لطفل فى السادسة ناكح يده كناكح امه علشان المشرحة مش ناقصة قتلة

بالنسبة لماء المراة اعتقد بما ان النساء شقائق الرجال فحكم الافرازات الطبيعية مع الاثارة فى حالة عدم حدوث رعشة كاملة فهو تنظيف المنطقة التناسلية بالماء وده حكم المذى عند الرجل

مع الشكر الجزيل للجميع

عباس الاول

عمرو يقول...

سلوى 2009
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
أيوه المدونه حره و بنناقش فيها مواضيع حساسه و كل حاجه و لكن يا كدام سلوى فيه أمور بديهيه و مسلمات لا يجوز نقاشها لأن أمرها مقضى من الأول و حلها و حكمها معروف دينيا و اٍجتماعيا و عرفيا و أخلاقيا فيعنى مش محتاجه مناقشه لكن محتاجه وقفه مع النفس و مراجعتها زى ما عملتى كده ..
مش حألومك كتير لأن واضح أنك لومتى نفسك بما فيه الكفايه ..
و مش حألوم زوجك برضو اللى سايبك لوحدك و هو على سفر دائم ..
لكن مش معنى أنه سايبك و مسافر ( أكيد سعيا وراء لقمة العيش مش للسياحه و الفسحه طبعا ) أنك تعملى ما أقدمتى على فعله بقلب بارد و ضمير شبه ميت حتى وصلتى للمعاشره الجنسيه مع شاب عن طريق النت و التليفون و أزعم أن ما لم تذكريه أشد سوادا ..
أحييكى طبعا على رغبتك فى التوبه .. و أطمئنك اٍنك لن تشعرى بالفراغ اللى سيصيبك لو أبتعدتى عن هذا الشاب و هذا الطريق المرفوض على كافة الأصعده لأنك اٍن شاء المولى ستجدى فى الله و كلماته الطيبات ما سيؤنس وحدتك و يبدد وحشتك و ثقى أن الله سيجازيكى خير جزاء لو عدتى لسبيله و حافظتى على كرامة زوجك و شرفه و كرامتك و شرفك ..
أنصحك كمان يا سلوى أنك تحاولى تقنعى جوزك أنك تصحبيه فى سفره لو ممكن .. حاولى معاه كتير كتير ..
و لو منفعش حاولى تقنعيه بالبقاء معك و عدم السفر من جديد و قولى له أن ربنا حيعوضنا بأحسن من رزق السفر لأننا سنعف بعض و سنقيم حدود الله ..
مش بتحسى مع زوجك بأى متعه ؟؟
حاولى تحسى .. حاولى تصارحيه بما يرضيكى و بما لا يرضيكى .. حاولى تفهميه ما ترغبينه و تودى أن يفعله معك ..
و أزعم أن عدم اٍحساسك معه بالمتعه سببها كثرة سفره و بعده عنك حتى أصبح بالنسبه لك كالغريب بالاٍضافه طبعا لعلاقتك الاٍلكترونيه المحرمه ..
ربنا يتوب علينا و عليكى يا سلوى و يهدينا و يهديكى و ينور بصيرتك بالحق و يعميكى عن الحرام ..
قولى آمين ..

عمرو يقول...

عباس الأول
العفو أنا اللى أشكرك على الاٍضافات الهامه و المفيده اللى حضرتك أضفتها و أثريت بها الموضوع و المناقشات ..
أوافقك تماما على كل ما جاء فى سياق كلامك و عجبتنى جدا نقطة عدم الاٍيغال و التطرف فى اٍرضاء الشهوات لأن فعلا قد ينقلب الأمر اٍلى أشياء مقززه و منفره بل و مخجله بعد اٍنقضاء الشهوه ..
و لى تعقيب صغنون على تسمية الوضع الخلفى الحيوانى بهذا الاٍسم و هو أنه سمى بالحيوانى لا لشىء اٍلا لأن الحيوانات فعلا بتستعمله فى التزاوج و هكذا أسموه العلماء لكن الاٍسم الشائع له هو الوضع الفرنساوى و لا يستعمل أبدا اٍسم الوضع الحيوانى الخلفى اٍلا بين المتخصصين ..
متشكر لحضرتك جدا اٍسهاماتك القيمه و أرجو دوام التواصل ..

غير معرف يقول...

أعترف أني لما أقرا عن تحريم كلام المرأه مع الرجل في السكس أعزم على أني مأصحبش رجال وبس أدخل الشات وأتعرف على واحد أعطيه رقم موبايلي و نعمل سكس عالموبايل

أعترف أني لما أقرا وأسمع عن تحريم العاده السريه وكيف عقابها يوم القيامه أندم وأخاف وأنقهر
بس لما أشوف مشهد عاطفي أتأثر وأعملها و أتخيل رجاله معينين بيناموا معايا واحد واحد و بالدور و بكل الأوضاع

أعترف أني لما أقرا حديث (لعن الله الناظر والمنظور) أتأثر وأنوى على عدم العوده ألى مشاهده مناظر السكس وأخاف من عقاب الله بس لما تجيني رسالة سكس أوفلم سكس على الأيميل أشوفه وباستمتاع

أعترف أني لما يقولوا فى الشغل مين كتب على حيطان الحمام الكلام الوسخ ده أو رسم الرسمه الوسخه دى أكون أنا اللي عملت كده ويعرفوا أنى أنا ويحلفوني بكتاب الله وأحلف أن مش أنا ويصدقوني رغم عظم عقاب من افترى على الله كذبا
وأعترف .....وأعترف ..وأعترف...و...

ألى مالا نهايه وأنا أعترف بس قولولي أيه الحل
ضعف أيمان.......وسوسه أبليس..... بعد عن الله
.........................أعمل أيه والله ندمانه
وخايفه أموت وعلى أي وجه راح أقابل ربنا على الأعمال المشرفه ديه .......
أيه الحل أنصحوني جزاكم الله خير

انسان يقول...

الاخت بعبعة , الاخ عمرو

عندي اقتراح , اعتقد انه هيبقى مفيد
ايه رأيكم تضيفوا للمدونة سكريبت من بتوع التصويتات ؟
بحيث يكون مع كل بوست تصويت يتعلق بموضوع البوست ؟
مثلاً : البوست بتاع المرة دي يكون معاه تصويت : "اذا كنتي زوجة , هل تصلين الى الاورجازم عادة ً؟ " والاجابات تكون :
- متزوجة ولا اصل.
- متزوجة و اصل.
- غير متزوجة .
... الخ

أعتقد أن النتائج ستكون مفيدة وجديرة بالاهتمام .

شكراً

بعبعه يقول...

بيبو

راااااااجل يا ضنايا وعايز تتجوز تاني اقف كده وسط الناس وقول هاتجوز

واعدل بينهم وساعتها ابقى كل لقمه مسقعه ولقمه كشري ما حدي هاقولك حاجه

والملل ده زي ما قالك عمرك انت الى عملته قبل ما هى تعمله

دى علاقه ثنائيه فشلها يعتمد على الطرفين ونجاحها يعتمد على الطرفين

الواحد فيكم ممل ملل فظيع وبعدين يقول اصل الملل الزوجي


ماشي يا بيبو يا امور ؟؟

تقف فى وسط الفسحه كده وتقول هاتجوز

مش تستخبى زي الحراميه وتتجوز

وتدور بقى على جواز المتعه ولا المسيار والهبل المنتشر فى انحاء المعموره

اه فاقساك طبعا

بعبعه يقول...

سلوى

معلش اسمحيلى انا مش قادره امسك نفسي

يعنى لو كنتى قدامي كنت اديت مطوه فى جنبك

الى انتى بتعمليه ده هبل ومش اي هبل

كل الى انتى قولتيه ماجبتيش سيرة خيانتك لجوزك

وحتى لو ما لمسكيش التاني الا انك خنتيه برضه وخنتي ثقته الى هو ادهالك وامنك على بيته وماله وعرضه وسافر

وما جبتيش سيرة الكذب الى انت كذبتيه على الاخ الى يستاهل الى يجراله الى انتى على علاقه به

بتحسي معاه ومش بتحسي مع جوزك طيب صلحي علاقتك بجوزك

وادينا عمالين نهاتي عشان نعلمكم تصلحوا علاقاتكم ببعض كازواج

او مش عاجبك ا طلقي وابقى روحي اتجوزي غيره تحسي يا ماما

انما الى انتى بتعمليه ده استهبال

عايزه توبي مافيش قدامك غير حاجه واحده بس

تقطعي علاقتك بالاخ بتاع النت وغير وغيره

ونصيحه منى افصلي كابل النت خالص ولو لازم يبقى عندك نت عشان تكلمي جوزك الى مسافر
اعملي اميل جديد مش عليه الا جوزك واقفلي الجافا الى بتفتح الشات وانسي كل ا لى فات وغيري طبعا رقم موبايلك

وتندمي وتعزمي على عدم العود وتستغفري ربنا على اد ما تقدري وتدعي ان ربنا يسامحك

وتحاولي تسافري لجوزك او تخليه يرجع هووتصلحي علاقتك معاه وتقوليله على الى بيريحك والى يبسطك


واظن يا جماعه ده ياكد راي صديقنا الطبيب ان الست الزرير بتاعتها فى الكلمه الحلوه والمعامله اكتر من كونها زراير حسيه ملموسه



ويا سلوى اتقى الله يجعل الله لك مخرجا


اندمي يا بنتى واستغفري وتوبي الى الله وان شاء الله ربنا يتوب عليكى ويهديكى ويثبتك على طريق الرحمن

ابدأي على طوووووول ماتتردديش

بعبعه يقول...

والاخت الغير معرفه الى بتعترف

الحل زي ما قلت لاخت سلوى فوق

توبي توبي توبي

خدي خطوه اجابيه

نصيحه مني شيلى كابل النت خالص واستغفري وتوبي وقومي حالا اغتسلي وصلي ركعتين لله واسجدي وقولي يارب توب عليا واشكيله حالك

امسحي الكليبات واقفلي اميلاتك الى بقى معروفه من مواقع الجنس

ابعدي عن اي حاجه كنتى بتعمليها بالمشوار

من حام حول الحمى وقع فيه

ابعدي عن كل الحمى خاااااالص

ولومضطره تستخدمي النت اعملي اميل جديد وانسي ا لقديم كله واقطعي علاقتك بالكل وانضفي انضفي انضفي


ولما تنضفي ان شاء الله من القرف ده كله بادعيلك ربنا يرزقك بحد نضيف برضه ان شاء الله وتتجوزي وتعيشى حياه نضيفه محترمه وتكوني فيها راضيه عن نفسك ومرتاحه الضمير وربنا يرضى عليكى


هو ده الحل مافيش غيره قدامك

بعبعه يقول...

انسان

اقتراحك جميل جدا جدا وفعلا فكرت اعمله فى اكتر من موضوع

وان شاء الله اعمله

شكرا اوي لك

بعبعه يقول...

عباس الاول

شكرا اوي يا دوك

معلش بنتقل عليك يا باشا

منور دايما

غير معرف يقول...

سؤال للبنات المتزوجات حديثا
ببساطة زوجي دائمأ يطالبني بالجنس وقليل ان اطيق الألم مع اننا نستخدم كواى و تسليك و بطء... فلا اعلم كيف افعل حتي اتغلب على المشكلة؟ الطبيبة قالت صحتي جيدة بعد الكشف.
سؤالي هو هل كنتي تتألمين كثيرآ في البداية؟ هل كان هنالك دم بعد الجماع؟ وهل توقفتي عن الجماع اذا كنتى تألمتي؟
هل ما زلت تتألمين وتعودي على الألم أو انه اصبحت عملية غير مؤلمة؟

بيبو يقول...

لاستاذ عمرو
جميل اوى رأيك بس ايه المشكل ف التشبيه اللى قولته يعنى
تشبيه المرأه كطبق فاكهه او اى شيء لذيذ ليس فيه شيء ينتقص منها
كما انى كنت اتسائل عن العلاقه الشرعيه طبعا حتى الاستاذه بعبعه هاجمت و ردت على التعليق بكل شراسه المعهوده منها ف هذه النقطه بالذات على اساس الزواج الثانى
الزواج الثانى اللى ربنا شرعه لانه ادرى بمن خلق و يعلم ما ف نفوسهم من مشاعر و رغبه الكثير من الرجال ف الزواج الثانى

و هو اساسا صعب تحقيق شرووطه فعلا و ف هذا الزمن بالذات
و الاستاذه بعبعه يعنى حقيقه لا داعى لكل هذا الهجوم على مجرد نقاش و لا ده تحيز لبنات جنسك و دفاعا عنهن
عموما احيي فيكى هذا الحماس و اسفين للازعاج

عمرو يقول...

بيبو
لا مافيش أى مشكله فى التشبيه بس يعنى أطباق دى بتدى اٍحساس كده أن الغرض من الزواج التانى جنسى بحت فى حين أن فيه أسباب كتيره و بعضها بيفوق فى أهميته الهدف الجنسى ..
أنا مش ضد الواج التانى أبدا بشرط أن يكون فيه سبب منطقى و معقول لكن مش علشان تذوق أنواع مختلفه من الفاكهه و خلاص :)
أهلا بيك و تقبل تحياتى ..

بعبعه يقول...

بيبو

انا مش ضد الزواج التاني ولا التعدد الى شرعه ربنا

انتم الى ضد الشرع وعايزين تستهبلوا

عايزين تتجوزوا جواز متعه الى اصلا حلفنالكم ايمانات المسلمين انه حرام بس عاجبكم عشان مافيهوش اي التزمات

وعايزني برضه زواج المسيار عشان سهل وبرضه مافيش التزامات

اوك المسيار الى مش محدد بمده مش حرام

لكن لازم تعلم الزوجه الاولى والا تبقى بتعتدي على حقها

ولازم كمان تشهر جوازك لاهلك واهل الى اتجوزتها

ولازم كمان تعدل بين الزوجات

انا مع عمرو فى كلمته ان الجواز التاني مش المفروض يكون عشان الجنس بس ده جواز بكل ما للزواج من جوانب


لكن برضه الى بيتجوز عشان بس ناقصه الجنس مش حرام يا سيدى ولا عيب برضه بس مافيش مانع انه ياخد مبتغاه من غير ما يعتدى على حقوق الاخرين

اعملوا كده وما حدش يقدر يلومكم ابدا

وانا الى هاجيبلك العروسه

بعبعه يقول...

حديثة الزواج

هارد عليكى بكره ان شاء الله
بس اتناقش مع الدكتور عشان ما اعكش معاكي

غير معرف يقول...

ارجو مساعدتي عن افضل طريقة اسقاط الجنين او ماهو الحبوب المستخدم خاصة اذا كان اول شهر

بعبعه يقول...

غير معرفه

يا بنتى ما تحملنيش المسؤليه دي ارجوكي

بعض الفقهاء اجازوا الاجهاض ما دام ما تمش اربعين يوم

وقالوا ما بيكنش لسه فيه الروح

لكن العلم الحديث قال لا بيبقى برضه فيه الروح وبينبض وبيكبر وعايش


انا ما اقدرش اقولك كمان عقار طبي فى حاله خطر زي دي

وعموما القانون بيمنع الاجهاض فى كل الاحوال

ولو انتى متجوزه مالوش اي لازمه الاجهاض يا بنتى واي مشكله تتحل


ولو انتى مش متجوزه حاولي تتفاهمي مع الاب وتوبي وتستغفري وربنا يتوب عليكى
مش هاقدر اقولك اكتر من كده

بعبعه يقول...

غير معرف القليل الادب الى انا مسحت تعليقه

اولا هى ما قالتش انها متجوزه ولا مش متجوزه

يعنى انت دلوقتي رجمت المحصنات بالغيب

روح انت بقى شوف انت هاتروح من ربنا فين

احترموا بعض واحترموا المدونه من فضلكم
واعوا تفكروا ان هاسمح لاي حد يطول لسانه على حد

حتى لو كان صاحب الشكوى خاطيء احنا مش فاتحين هنا محكمه الى عنده كلمه كويسه يقولها الى ما عندوش يخرس خالص

كمان ايه كملت دي ؟؟
ناس غريبه والله فعلا

انا مسحت تعليقك طبعا عشان انت بتغلط فى الناس كان ممكن تقول الى انت عايزه بشكل انضف من كده

ابقى افتكر تستغفر ربنا على قذف المحصنات بالغيب

انت دلوقتى الى يقام عليك الحد يا حلو لو ما جبتش اربع شهود على الى انت قلته

حاجه تخنق

ميار يقول...

افضل طريقه للمراه حتى توصل للرعشةهاى الطريقه المجربه:
طبعاً بعد مقدمات الجنس و المداعبات و أنتصاب القضيب و تهيئ المرأه للقاء الحميم ، تاتي الرجل و يجلس جلوس عادي سواء على على كرسي أو كنبه أو حتى يجلس على السرير و قضيبه بكامل إنتصابه ،تاتي الزوجه و تعطيه الارداف ( بالخلفيه ) و تجلس عليه و تقوم بتدخيل قضيب الزوج فيها و تنزل عليه شوي شوي لين يكتمل القضيب المنتصب داخلها ،و طبعاً بالحاله هذه راح يكون جسم الزوجه مقابل تماماً لجسم الزوج و ملاصق له تمام و يبدء الزوجين بتقاسم الجهد بينهم و يقوم الرجل بتحريك جذع جسمه لاعلى واسفل ليبداءالقضيب بالتحرك داخل الزوجةو الزوجه تتمايل يمين و يسار لكي تكمل متعة الجنس بأقل مجهود ...

و مع الحركة هذه سوف يكون جسم الزوجه ملاصق لجسم الزوج اي ان ارداف الزوجه ملامس لبطن الزوج والوجه مقابل الوجه وذلك يتفاعل الزوجين باحتكاك أجسامهم وقت الممارسه .

وتعطي الزوج مجال أنه يقبل شفايف زوجته و رقبتها و صدرها و يعضها عض خفيف بشفايفه و تحس بحرارة أنفاسه على جسمها وقت الجنس


الوضعيه تستلزم إهتمام كامل من كل طرف بالجسم و النظافه و إستخدام المعطرات لانها تحتاج للجسم كامل في الممارسه و ليست الأعضاء فقط.

مميزات الوضعيه

1- تضمن الوصول لأعلى حد إستمتاع بين الزوجين لانها تحاكي أغلب الجسم إذا ما كانت تحاكيه بالكامل.

2- توزيع المجهود بين الزوجين ،

و الي يعني عدم ظهور بوادر التعب و الإرهاق من العمليه على طرف و الطرف الأخر لا يزال بكامل نشاطه و جاهزيته.

3- إمكانية مشاهدة التأثيرات الجنسيه من كل طرف نظراً لتقارب الطرفين و تلاقيهم.

4- أنها تعتبر وضعيه خاصه و تجمع مزايا وضعيتين من أفضل الوضعيات في اللقاء الحميم.

مشكورين و بالسعاده لكل زوجين .

غير معرف يقول...

العاقل يكون في اوج متعتة عندما يتاكد ان الطرف الاخر وصل الى ذروة متعته

جانيت يقول...

سوف افيد الجميع
البظر تشهي المرأة وبنفس الوقت تطلب المزيد
لذلك على الرجل لحس البظر بلسانه ومن ثم تحريكه بلسانه وبعد ذلك يحرك الرجل فرجه على البظر ولا يدخله في المهبل وتعتبر هذه الطريقه الاخيرة للشهوة قبل الجماع

غير معرف يقول...

بلاش تقولو مافيش ستات كداا ..

الا في ونص كمان ..

بس الست مش تجيها الجراءة الا اذا الراجل اداها الامان .. واتجراء يعمل اشياء قبلها ..

لانو في كتير رجال صحباتي لما تجي تهرج مع زوجها ع الجنس يستحقرها ويقولها عيب ..
كأنو مش زوجها

ودلع مراتك تلاقي منها الي انت عاوزه

يا عم عمرو يا بختها الست الى توقع فى ايدك اكيد انت محترف فى السكس


تشآآآآو

بعبعه يقول...

ميار

شكرا لمحاولتك افادة الناس

لكن انا ليا تعقيب ان فى موضوع الاوضاع دي دايما كل ثنائي بيكون له ظروف وطبيعة حياه وجسم تختلف عن التاني

هما بس الى يقدروا يحددوا انسب وامتع وضع ليهم

عشان كده دايما بانصح الناس تجرب كل وضع وكل حاجه مره واثنين وثلاثه

عشان يقدروا يوصلوا لتناغم ثنائي

بعبعه يقول...

غير معرف

العاقل

اسم الله عليك يا اخويا بس هما فين العاقلين ؟؟؟؟

والنبى تبقى تكتب اي اسم عشان اميزكم من بعض

بعبعه يقول...

جانيت

اوك متشكرين للنصيحه يا جانيت

بعبعه يقول...

الغير معرفه الاخيره

بنيابه عن عمرو وبعد اذنه الى متأكده انه اداهولي

يا ست الكل ما يصحش كده

احنا هنا لما بناقش موضوع بناقشه بشكل عام وحيادي

ما نقدرش نغلب عليه الخبره الشخصيه هانخرب الدنيا ومش هانعرف نتكلم على حريتنا

عيب اوي نكون لنا عقل كده ونفكر كده

احنا بنتكلم بشكل علمي جايز بنعالج مشاكل اجتماعيه ونفسيه جايز

انما مش بشكل شخصي ابدااااا

ولو حد فينا عنده مشكله هانتكلم بدون اسم زي ما انتم بتعملوا ان شاء الله


والحقيقه طول ما انتم ورانا هايطلع لنا مشاكل شخصيه باين ولاايه


اه يا نفووووووووووخي ياني

غير معرف يقول...

استاذ عمرو ارسلت لك ايميل هام جدا و كنت منتظره ردك و لكن اهملتنى
ارجوك سرعة الرد على رسالتى لان الامر بالنسبه لى هام جدا

و متشكره لحضرتك
ميرال